اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

یادگیری

Collapse
این موضوع مهم می باشد .
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • یادگیری

    این بخش راههای صحیح مطالعه را مورد بررسی قرار میدهد.
    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

  • #2
    روشهای صحیح مطالعه

    نکاتی چند در مورد روشهای صحیح مطالعه

    بارها شنیده ایم که دانش آموز یا دانشجویی می گوید:
    «دیگر حال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم» یا «آنقدر از این کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست» و یا «هرچقدرمی‌خوانم مثل اینکه کمتر یاد می گیریم» و یا «۱۰بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم».
    به راستی مشکل چیست؟ آیا برای یادگیری درس واقعا" باید ۱۰ بار کتاب را خواند؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرور کرد؟ و آیا باید دهها بار درس را تکرار کرد تا یاد گرفت؟ مطمئنا" اگر چنین باشد، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است. اما واقعیت چیزی دیگر است. واقعیت آن است که این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند. یادگیری و مطالعه، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هر چیز مطالعه ای فعال و پویا داشت.

    شیوه صحیح مطالعه، چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

    ۱) زمان مطالعه را کاهش می‌دهد.

    ۲) میزان یادگیری را افزایش می‌دهد.

    ۳) مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می‌کند.

    ۴) بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می‌سازد.

    برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرور مطالب، دوباره کتاب رانخوانده و در زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خود مطالب را مرور کرد.
    یادداشت برداری، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت. چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

    ▪ شش روش مطالعه:

    خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز.

    ۱) خواندن بدون نوشتن:

    روش نادرست مطالعه است. مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصا" قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

    ۲) خط کشیدن زیر نکات مهم:

    این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد. حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند.

    ۳) حاشیه نویسی:

    این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

    ۴) خلاصه نویسی:

    در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست.

    ۵) کلید برداری:

    کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش شما بعد از درک مطالب، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین، بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.

    ۶) خلاقیت و طرح شبکه ای مغز:

    این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را می خوانید، بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسد؛ در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید، تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کنید. این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش می دهد.

    ● شرایط مطالعه

    ▪ بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه

    شرایط مطالعه، مواردی هستند که با دانستن، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعالتر داشته باشید :

    ۱) آغاز درست:
    برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازکنید.

    ۲) برنامه ریزی:
    یکی از عوامل اصلی موفقیت ، داشتن برنامه منظم است.

    ۳) نظم و ترتیب:
    اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد.

    ۴) حفظ آرامش:
    آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می کند.

    ۵) استفاده صحیح از وقت:
    بنیامین فرانکلین؛ «آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است.»

    ۶) سلامتی و تندرستی:
    عقل سالم در بدن سالم است.

    ۷) تغذیه مناسب:
    تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.

    ۸) دوری از مشروبات الکلی:
    مصرف مشروبات الکلی موجب ضعف حافظه می شود.

    ۹) ورزش:
    ورزش کلید عمر طولانی است.

    ۱۰) خواب کافی:
    خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند.

    ۱۱) درک مطلب:
    آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند، یعنی مطالب است.

    چند توصیه مهم که باید فراگیران علم از آن مطلع باشند:

    ۱) حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از ۳۰ دقیقه نیست، یعنی باید سعی شود حدود ۳۰ دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت نمود سپس مجددا" با همین روال شروع به مطالعه کرد.

    ۲) پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش می شود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می شود. از مصرف الکل و دارو هم خودداری فرمایید. همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می کند نوشابه های گازدارهم همینطور هستند.

    ۳) ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می کند و نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید. پس در حین مطالعه لطفا" یادداشت برداری نمایید.



    منبع:aftab.ir
    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

    نظر


    • #3
      تقویت روحیه

      چنانچه به این توصیه عمل کنید , بهتر قادر به کنترل زندگی و مشکلات پیش روی خود خواهید بود
      به خودتان ارزش بدهید و به خود اعتماد داشته باشید.
      ممکن است سخت به نظر برسد اما سعی کیند رفتارتان گویای این باشد که از خودتان مواظبت می کنید
      حتی اگر همیشه احساس عدم اطمینان می کنید , برخورد و رفتار مثبت را به دنیای اطراف هدیه دهید. برخورد مردم با شما متاثر از رفتار و پوشش شماست.
      بنابراین خود ارزشی و خود اعتمادی را به نمایش بگذارید تا احترام را برای شما به ارمغان آورد.

      بیش از حد توانتان کار نکنید

      همه ما با سخت کوشی , خواهان تامین امنیت و رفاه خانواده مان هستیم. اما مهم این است که تعدل را در زندگی حفظ کنیم.
      معمولا آن چه از نظر مالی دنبال می کنیم با آن چه که تحقق می یابد یکسان نیست. اگر برای شما تامین معاش مهمتر از صرف وقت با عزیزان یا لذت بردن از زندگی است, بهتر است در تعیین اولویت ها بازنگری است, بهتر است در تعیین اولویت ها بازنگری کنید. سعی کنید برقراری تعادل را از کسی که بین زندگی شغلی و خانوادگی اش این توازن را ایجاد کرده بیاموزید یا اینکه با خانواده یا دوستانتان راج به تاثیرات شغلی تان بر روی آن ها صحبت کنید.

      از افراد منفی دوری کنید

      از ارتباط مسموم که در شما احساس ناراحتی , عصبانیت یا نا امنی می کند اجتناب کنید. ممکن است سخت به نظر آید اما ارتباط خویش را باکسانی مه برای شما افسردگی به ارکغان می آورند به حداقل برسانید, کسانی که اکثرا محبتهای دریافتیرا بدون پاسخ می گذارند و یا کسانی که دائما از شما انتقاد می کنند.
      صداقت سخنان چنین افرادی را مورد ارزیابی قرار دهید تا ببینید که میزان حقایق موجود در سخنانشان تا چه حد بر اساس ارتباطی مثبت و خوش بینانه است. اگر کسانی شما را تحت فشار روانی قرار می دهند صریحا از آنها بخواهید شما را رها نمایند.

      مثبت فکر کنید

      سعی کنید از حداکثر توانایی هایتان استفاده کنید و به قدرت خویش اتکا کنید. علایق شخصی تان را با مطالعه و گذراندن کلاسها توسعه دهید.
      علایق جدید را امتحان کنید و شکست هایتان را به کار گیرید. همه ما بخشی از اوقاتمان را از دست داده ایم اما افراد موفق از شکست هایشان درس آموخته اند و مغلوب شکست شان نشده اند
      اگر شما توانایی هایتان را به خوبی توسعه دهید و نقش مثبتی داشته باشید واقعا قادر به تغییر موقعیت های منفی به موقعیت های مثبت خواهید بود

      ورزش ورزش ورزش

      یک رژیم غذایی مناسب و قدری فعالیت بدنی روزانه , اعم از اینکه پیاده روی آرام باشد یا کار بیرون, فشار و اضطراب را تخفیف می دهد و روحیه را شاداب نگه می دارد.
      ورزش و تمرینات بدنی, افراد را از احساس برتری طلبی رهایی و توانایی های سرکوب شده ذهن را ترقی می دهد. همین امر منجر به جلوگیری از افسردگی می شود. برای اشخاص متفاوت ورزشهای مناسب آنها وجود دارد.
      تمرینات کششی و یوگا برای تخفیف فشار بسیار مناسبند. بعضی تمرینات نی تواند به رفع عصبانیت کمک کنند. البته ورزش بیرون از منزل فواید مضاعفی دارد, نور آفتاب در بهبود روحیه و تخفیف افسردگی کمک موثری محسوب می شود.

      بخشی از اوقاتتان را تنها بگذارید

      لذت از جمع دوستان و تنهایی دو بخش از زندگی اند که برای تقویت روحیه بسیار مهم اند. برای معنا بخشیدن و ایجاد شور در زندگی به دیگران کاملا مشروط به وجود دیگران باشد. علاوه بر گذراندن ۲۰ دقیقه در حمام , گوش دادن به موسیقی یا خروج از منزل به قصد لذت بردن از طبیعت , زمانی برای لذت بردن از تنهایی خویش صرف کنید.
      چنانچه این امر را سخت یافتید ممکن است با توسل به اجتماع از مشارکت در موضوعات مهم دوری کنید.

      به دیگران کمک کنید و اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند

      وقتی مشکلاتتان طاقت فرسا به نظر می رسد نشان دهید که کمک دیگران می تواند اضطراب و دلواپسی شما را بر طرف کند, بنابر این مشکلاتتان را کاملا در منظر دیگران قرار دهید. کمک بلا عوض در مسائل اجتماعی یا کمک به دوستان نیز می تواند به سود شما تمام شود.
      اگر در مقابل کمکی کخ دریافت کرده اید به همان میزان به دیگران مساعدت نمایید دامنه مناسبی از دوستان و اقوامی را بسط داده اید که شریک اوقات خوش شمایند و مدد کاران زمان تنگی و سختی تان.

      ارتباط و مراودات

      با روشی روشن و در عین حال همراه با آرامش و متانت , احساساتتان را به خانواده , دوستان و مدرسه تان بیان کنید و با دقت کامل به جواب آن ها گوش فرا دهید. هرگز خود را تحت فشاری که ناشی از عدم بیان احساساتتان است قرار ندهید. چرا که این فشار , انفجار ناگهانی در پی خواهد داشت و دیگران بدون کوشش و تلاشی شمارا خواهند شناخت.
      عصبانیتی را که باعث پریشانی و دانستن نقاط ضعف شما می شود کنترل کنید. هرگز اجازه ندهید دیگران ذهن شما را بخوانند.

      موقع احتیاج کمک بطلبید

      افرادی را پیدا کنید که هنگام مشکلات بتوانند با آنها مشورت کنید .چنانچه پس از مشورت با دوستانتان و خانواده مشکلاتتتان همچنان طاقت فرسا جلوه می نماید و احساس عدم آرامش می کنید، با مشاورینی صحبت کنید.



      منبع:aftab.ir
      زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

      نظر


      • #4
        دلايل اصلي ناكامي در يادگيري زبان

        بشر در هيچ دوره اي اين چنين با حجم انبوهي از داده ها و اطلاعات مواجه نبوده است. سرگرداني انسان امروز، انتخابي مناسب از بين هزاران امكاني است كه عمر كوتاهش را بر نمي تابد. و اين سرگرداني، در انتخاب روشي مناسب براي يادگيري يك زبان بين المللي با گستره توليد جهاني، صد چندان شده است. كتابها، فيلمهاي صوتي - تصويري، كلاسهاي آموزشي رسمي و غير رسمي، نرم افزارها وپهنه گسترده اينترنت در كارند تا امر فراگيري يك زبان خارجي تحقق يابد آيا اشكال در بهره هوشي ما دانش آموزان و دانشجويان ايراني است كه با گذراندن بيش از ده سال از دوران راهنمائي تا دانشگاه هنوزنتوانسته ايم در حد قابل قبولي زبان بياموزيم؟ چرا ما دانش آموزان و دانشجويان ايراني با گذراندن بيش از ده سال، از دوران دبيرستان تا دانشگاه، هنوزنتوانسته ايم در حد قابل قبولي زبان بياموزيم. بدون شك اشكال در بهره هوشي و توانائي هاي ما نيست بلكه مشكل در روشها و تكنولوژيي هاي است كه ما با استفاده از آنها زمان بزرگي از زندگي خويش را از دست داده ايم. عمده ترين دلايل نا كامي در فراگيري زبان در كشور ما بقرار زير است

        ترس
        ما هميشه زبان را درس مشكلي تصور مي كرديم كه بايد آنرا امتحان دهيم و بدين دليل هرگز فرصت استفاه از آنرا بصورتي نيافتيم كه از آن لذت ببريم.

        تكيه بر محيط مبتني بر متن
        دنياي واقعي زبان، يك دنياي صوتي است. در حـالي كه سيستم آموزشي ما، دنيايي مبتني بر متن بوده است و اين باعث مي شد كه مشكل تلفظ نيز بر مشكلات بيشمار ما افزوده شود. بدليل عدم زيستن در يك محيط واقعي صوتي با آن احساس بيگانگي مي كنيم. نتيجه اين سيستم آموزشي در آرماني ترين شرايط تربيت مترجم بود، نه كسي كه با زبان بتواند ارتباط برقرار كند.

        تكيه بر گرامر
        كاش ما زبان را با روش كودكان ياد مي گرفتيم كه كمترين اهميتي براي دستورات پيچيده زبان نمي دهند. راستي را، خود چقدر با گرامر زبان مادري خود آشنا هستيم دستوات گرامري در تمامي زبانها يك موضوع كاملا تخصصي و انتزاعي از زبان است و اگر نه اينست پس اينهمه رشته هاي دانشگاهي سطح بالا در رابطه با دستور زبان چه معني ميدهند؟ حرف زدن با رعايت دستورات گرامري زباني پر از استثناء مانند انگليسي، تقريبا غير ممكن است.

        تاكيد بر يادگيري لغات
        آموزش ما، حفظ كردن فرهنگهاي لغت بود، هر معلمي براي خود ديكشنري كوچكي مي ساخت كه مجبور به حفظ آن بوديم. و متاسفانه هنوز هم كار به همين منوال است. در يك فرهنگ انگليسي نگـاهي به لغت GET يا TAKE بيندازيد. دو صفحه معني مختلف و گاه متضاد براي يك لغت سردرگمي آدمي را در آموزش صد چندان مي كند. فرق عمده زبان انگليسي با زبان فارسي در اين است كه لغات در زبان انگليسي عمدتا وقتي معنا واقعي دارند كه در كنار ساير لغات قرار مي گيرند. مثلا لغت Take معني واضحي ندارد در حالي كه معني عبارت Take off كاملا مشخص است.

        عدم توجه به اين الگوهاي ساختاري روش طبيعي آموزش زبان
        به برخي ازاين تفاوتها در همين راهنما اشاره شده است.

        اهميت دادن به امر خواندن
        در هر زباني چهار عنصر عمده خواندن، نوشتن، صحبت كردن و گوش دادن وجود دارد. آنچه در سيستم آموزش رسمي ما بيش از همه به آن پرداخته شده است امر خواندن مي باشد. در برخي از كلاسهاي غير رسمي نيز صحبت از هم زماني چهار عنصر رفته است. اما وقتي ما در محيط واقعي زبان قرار مي گيريم در مي يابيم كه اگر هدف فراگيري زبان باشد عنصر خواندن و نوشتن اهميت درجه چندم دارند به اين دليل ساده كه در تمامي زبانها افراد بي سواد آن جامعه نيز قادر با تكلم زبان مادري خود هستند.

        منبع: okhdar.com
        ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 07-26-2008, 06:55 PM
        زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

        نظر


        • #5
          ارتباط مطالعه با یادگیری

          اهمیت مطالعه در یادگیری

          یادگیری انسان از طرق مختلفی صورت می‌گیرد، ولی اگر بخواهیم یادگیری را محدود به یک جنبه خاص کنیم و یا به عبارتی آن نوع یادگیری را در نظر بگیریم که با اراده فرد صورت می‌گیرد و هدف کسب اطلاعات می‌باشد که در زمینه خاصی مورد نظر یادگیرنده است. شیوه‌هایی چون یادگیری از راه تدریس و سخنرانی و یادگیری از راه مطالعه برخورد می‌کنیم.

          یادگیری از راه مطالعه فرآیندی است که یادگیرنده خود ، اقدام به اجرای اعمالی می‌کند که نتیجه آن کسب اطلاعات از یک منبع مشخص می‌باشد. این منبع عمدتا کتاب ، مجله ، مقاله و یا سایر منابع مشابه است. روشن است با هر نوع مطالعه‌ای یادگیری عمیق اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین شیوه مطالعه در چگونگی یادگیری موثر خواهد بود. از این جهت شیوه مطالعه به عنوان یک روش برای یادگیری اهمیت قابل توجهی دارد.


          شیوه‌های نادرست مطالعه یادگیری و یادآوری را دچار مشکل می‌کنند:

          یکی از روشهای نادرست مطالعه که یادگیری و یادآوری را دچار مشکل می‌کنند، مطالعه مطالب مشابه به یکدیگر می‌باشد. مطالبی که تشابه زیادی با یکدیگر دارند در صورتی که هم زمان یا بلافاصله پشت سر هم مورد مطالعه قرار گیرند، دچار در هم آمیخته شدن مطالب ، یادگیری را نابسامان و یادآوری را دچار مشکل خواهد ساخت. به عنوان مثال مطالعه دو کتاب فیزیک و جغرافی پشت سر هم چنین مشکلی را بوجود نخواهد آورد. در حالی که مطالعه بینش و فلسفه چنین تداخلی را ایجاد خواهد کرد.

          مطالعه سطحی روش نادرست دیگر است. اغلب افراد عادت دارند مطالب را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنند. مسلما با چنین روشی یادگیری توجه و دقت روی مطالب مورد مطالعه است. به عبارتی در مطالعه سطحی مطالب به حافظه دراز مدت منتقل نمی‌شوند.

          حفظ مطالب تنها بخشی از مطالعه را شامل می‌شود و همه روند مطالعه نیست. برخی افراد عادت دارند از همان ابتدا شروع به حفظ مطالب کنند، بدون آن که ارتباط معناداری بین مطالب بدست آورده باشند. این روش نه تنها یادگیری را بسیار کند ، عذاب آور و کسل کننده می‌سازد، بلکه مدت نگهداری اطلاعات کسب شده نیز بسیار کم خواهد بود.

          روشهایی برای مطالعه صحیح جهت یادگیری بهتر:

          1.شیوه مطالعه خود را بهبود بخشید. مطالعه روزنامه‌وار چیزی عاید شما نمی‌کند و همانطور که مکث زیاد روی مطالب زمان شما را به هدر خواهد داد. از اینرو با بکار بردن شیوه‌های مناسب فرآیند مطالعه را پویاتر و جذابتر بکنید و فعالانه شروع به مطالعه کنید. برای این کار ابتدا به صورت گذرا نگاهی کلی به مطالب مورد نظر برای مطالعه بیاندازید. عناوین سرفصلها و جداول و نمودارها را بخوانید و سعی کنید سوالاتی را برای خود ایجاد کنید.

          مثلا سعی کنید حدس بزنید که یک عنوان مشخص به بررسی چه مطالبی می‌پردازد و از این قبیل ، بعد از آن مطالب را به صورت کلی‌تر بخوانید. در این مرحله می‌توانید هم به سوالات مطرح شده در مرحله قبل پاسخ کلی بدهید و هم سوالات جدیدی برای خود مطرح کنید. در مرحله بعد شروع به مطالعه دقیقتر بکنید و تلاش کنید پاسخ سوالات خود را بیابید و اگر بتوانید آن را برای خود شرح دهید.

          2.همیشه طوری مطالعه کنید که گویا قرار است همین حالا مطلب مورد مطالعه را برای فردی توضیح بدهید و اگر توانستید همین کار را هم بکنید.

          3.یادداشت برداری کنید. برای این منظور در مراحل مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید. برخی این کار را در پایان مطالعه انجام می‌دهند و برخی آن را مرحله به مرحله می‌نویسند و کاملتر می‌کنند.
          توجه کنید که منظور از یادداشت برداری کپی برداری نیست. بلکه توضیح و شرح خلاصه یا نکات مهمی از مطالب مورد مطالعه به زبان خود فرد است.

          4.بین مطالبی که مطالعه می‌کنید با مطالبی که قبلا یاد گرفته‌اید ارتباط برقرار کنید. مثال و نمونه‌هایی برای مطالب مورد مطالعه پیدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

          5.در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه کنید. این کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختلف ، یادگیری شما را بهبود می‌بخشد.

          6.برنامه مناسبی برای مطالعه خود انتخاب کنید و از قرار دادن مطالب مشابه هم در یک برنامه همزمان اجتناب کنید.

          7.برای مطالعه زمان خاصی را در نظر بگیرید و از انجام چند کار همزمان با مطالعه اجتناب کنید. می‌توانید در فاصله زمانی بین دو مطالعه فعالیتهای دلخواه خود را قرار دهید. اما انجام همزمان چند فعالیت با یکدیگر عملکرد شما را کند خواهد ساخت.

          8.مکان مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید و از مطالعه در حالت دراز کش و خوابیده و در شرایط نامناسب خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه به حالت دراز کش با تداعی فرآیند خواب و استراحت یادگیری را کند خواهد ساخت. همچنین تحقیقات مختلف نشان می‌دهد شباهت بین شرایط مطالعه و یادآوری ، فرآیند یادآوری را بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال اگر یادآوری شما در جلسه یک امتحان کتبی انجام خواهد شد، سعی کنید مطالعه خود را با استفاده از یک میز و صندلی یا نیمکت انجام دهید.



          منبع:daneshnameh.ir
          ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 08-09-2008, 05:48 PM
          زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

          نظر


          • #6
            مطالعه مفيد چگونه حاصل مي شود؟

            چكيده: مقدمات و شرايط اوليه لازم براي آغاز مطالعه چيست؟ چگونه مي توان پرورش مناسبي براي آغاز مطالعه يافت؟ براي مطالعه بهتر لازم است پاسخ مناسبي براي اين پرسش‌ها بيابيد. مقدمات و شرايط اوليه لازم براي آغاز مطالعه چيست؟ آيا تا كنون دقت كرده‌ايد كه هر جلسه مطالعه شما چگونه شروع مي شود؟


            براي آن كه بتوانيد بهتر مطالعه كنيد ، به نكات زير توجه نماييد:

            1- مكان مطالعه:

            دانش آموزان در خصوص مكان مطالعه عادتهاي متفاوتي دارند. مطالعه در منزل، پارك و كتابخانه عمومي از رايج‌ترين مكان‌هاي مطالعه محسوب مي شوند. آنچه در اين باره بايد بدانيد اين است كه محيط و مكان مطالعه علاوه بر داشتن شرايطي چون سكوت و آرامش، بايد تا حد امكان ثابت و بدون تنوع باشد.
            اگر مي خواهيد واقعا با تمركز مطالعه كنيد، بايد سعي كنيد كه خود را به محيط يكنواخت و ثابت عادت بدهيد.

            بنابراين فضاهاي عمومي مانند پارك براي يك مطالعه جدي، مكان مناسبي محسوب نمي شوند. تغييرات مكرر در دكور اتاق و يا مكان نيز - چون مخل تمركز است - توصيه نمي گردد.

            2- هدفمندي مطالعه:

            هدف‌مندي در مطالعه يعني داشتن يك ذهنيت روشن و شفاف درباره اهداف، برنامه‌ها و پيش بيني‌هاي لازم. اين موضوع را از زواياي مختلف مي توان مورد بحث قرار داد. يك بعد مهم آن به نيات، ايده آل‌ها و انگيزه‌هاي شما بر مي گردد. بعد ديگر آن به آرامش ذهني و نظم رفتاري شما مربوط است. مسئله ديگر اين است كه چقدر مهارتها و ظرافتهاي لازم را در برنامه ريزي و به خصوص پيش بيني تغييرات به خرج دهيد. يعني اگر به دليلي برنامه شما بهم بخورد چگونه مديريت زمان مي كنيد.

            3- آغاز هوشيارانه:

            هوشياري يعني داشتن يك آگاهي ارادي و به عبارت بهتر يعني بيداري آگاهانه. بسياري از ما به هنگام مطالعه بيداريم، ولي از هوشياري لازم برخوردار نيستيم. براي داشتن هوشياري لازم، وضو بگيريد، نيت كنيد، براي يكي دو دقيقه چشمان خود را ببنديد و افكارتان را بر روي كاري كه مي خواهيد انجام دهيد متمركز كنيد، مثل اينكه من در اين لحظه با آمادگي كامل مي خواهم مطالعه ام را شروع كنم. تمرين خودآگاهي و تقويت هوشياري، كيفيت آغاز و ادامه را افزايش خواهد داد.

            4- تفاوت‌هاي فردي:

            بر خلاف گفته‌ها و تبليغات بعضي از مراكز، هيچ قانون كلي براي تعيين مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد. چون افراد مختلف توان و حوصله و هوش متفاوت دارند. بنابراين مهم تر از آنكه ساعات مطالعه خود را افزايش دهيم، اين است كه از مطالعه مان - هر قدر هم اندك باشد - بهترين و بيشترين استفاده را ببريم. پس به جاي مقايسه مقدار ساعات خود با ديگران، از زمانهاي مطالعه خود به طور مطلوب استفاده كنيد.

            5 - برنامه اي براي افزايش ساعات:

            اگر مي خواهيد كه ساعات مطالعه خود را افزايش دهيد، دقت كنيد كه نبايد عجله كرد. چون هر رفتار در طول زمان به وجود مي آيد، تغيير رفتار نيز نياز به زمان دارد. عجله و دستپاچگي در افزايش زمانهاي مطالعه به نتيجه اي غير از آشفتگي و اضطراب نخواهد انجاميد.

            6- تعيين خط پايه:

            مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است. اين كار بسيار آسان است و مي تواند توسط خودتان يا يكي از اطرافيان انجام گيرد. براي يك هفته يا ده روز نموداري رسم كنيد كه محور عمودي آن نشان دهنده دقايق و ساعات و بردار افقي آن نشان دهنده روزها باشد. در پايان روز آخر ميانگين ساعات را محاسبه كنيد. حال بر اساس توانايي‌هاي فردي خود و با يك روند منطقي در ماه اول 60 تا 90 دقيقه و در ماههاي بعد به همين ترتيب ساعات بيشتري را به برنامه خود اضافه نماييد.


            منبع:studyskill.mihanblog.com
            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

            نظر


            • #7
              جعبه يادگيري لايتنر

              يكي از روش‌هاي مؤثر يادگيري مطالب ،استفاده از جعبه لايتنر است.
              در اينجا نحوه كار با اين جعبه را توضيح مي دهيم و اميدواريم شما با استفاده از اين ابزار ساده و سودمند ، بر يادگيري خود بيافزاييد و در زمان محدودتر با كيفيت بهتر مطالب بيشتري را به خاطر بسپاريد.

              اين وسيله توسط محقق اتريشي " سباستين لايتنر" طراحي شده و مطالب را از حافظه كوتاه مدت شما به حافظه بلند مدت منتقل مي نمايد. يادگيري به كمك اين روش شما را از تكرار مطالب بي نياز مي سازد. همين امر يادگيري را شيرين و جذاب مي كند.
              بنا به روال گذشته مباحث علمي و زير ساختي مقالات را با رنگ متفاوت مي نويسم تا خوانندگان گرامي براي جلوگيري از اتلاف وقت از آن بگذرند. ليكن دانستن آن براي معلمان ، مشاوران ، برنامه ريزان آموزشي و درسي و كليه كساني كه به مباحث روان شناختي و تربيتي علاقه مند خالي از لطف نيست.

              اساس علمي:

              اين وسيله بر اساس تجارب روان شناسي و تربيتي زير طراحي شده است:

              1. اگر انسان يك مطلب يا مفهوم را به خوبي فرا بگيرد بعد از يك روز تا يك هفته تقريباً 45% آن را فراموش مي كند و بعد از يك ماه 80% آن فراموش مي شود. به اين ترتيب فقط 20% مطلب وارد حافظه درازمدت مي شود. جعبه لايتنر برنامه را به گونه اي تنظيم مي كند تا با بيشترين تكرار در قسمت خطرناك منحني فراموشي ، مطالب به حافظه دراز مدت هدايت شود.

              2. قانون يادگيري اسكينر: بر اساس اين قانون هرگاه بعد از هر عملي پاداش دريافت شود، انجام آن عمل تشديد خواهد شد. امتياز بيشتر، پاداش موفقيت در بازي است. اين امتياز شما را علاقمند مي كند تا كماكان، با شدت بيشتري به بازي ادامه دهيد.

              اين خاصيت در جعبه يادگيري لايتنر استفاده شده است، يعني فرد تنها زماني به قسمت بعدي مي رود كه مطلب را آموخته باشد، اين عمل درست مانند امتياز دادن، فرد را به ادامه فرايند يادگيري تشويق مي كند.

              مزاياي اين وسيله:

              1. از تكرارهاي غير ضروري جلوگيري مي كند: شما براي آنكه مطلبي را از حافظه كوتاه مدت به بلند مدت منتقل كنيد نيازمند تكرارهاي مكرر هستيد. وقتي صفحه اي را براي چندمين بار مطالعه مي كنيد، مجبوريد مطالبي را نيز كه قبلا آموخته‌ايد مجددا مرور كنيد. در صورتي كه ديگر لزومي به تكرار نيست و تكرار بي جهت آنها باعث اتلاف وقت و انرژي، بي حوصلگي و در نتيجه دل زدگي شما مي شود. اما جعبه لايتنر فقط مطالب چموش و رام نشدني را شكار كرده و ما را وادار به تكرار آنها مي كند.

              2. اگر شما روند يادگيري را براي مدتي رها سازيد، هيچ اختلالي در كار يادگيري ايجاد نمي شود جز آنكه مجبور مي شويد كارت‌ها را بار ديگر مرور كنيد. البته توصيه ما اين است كه كار را به طور منظم ادامه دهيد.

              3. با گرفتن امتياز و مشاهده پيوسته موفقيت ، يادگيري براي شما از عملي خسته كننده به يك بازي لذت بخش و دلنشين تبديل مي شود.

              چگونه از جعبه لايتنر استفاده كنيم:

              جعبه لايتنر يك قوطي در باز است كه از پنج قسمت تشكيل مي شود.

              1
              2
              4
              8
              15
              عرض قسمت‌هاي مختلف به ترتيب 15,8,4,2,1 واحد است. اين جعبه را مي توانيد خودتان با مقوا، جعبه يا قوطي‌هاي پودر لباسشويي ، كفش و... درست كنيد، يا اينكه از بازار تهيه نماييد.
              اين روش را مي توانيد براي يادگيري لغات زبان انگليسي و فارسي و يا هر فرمول يا مطالب درسي فراري كه مي خواهيد به خاطر بسپاريد به كار گيريد.

              هر موضوع يادگرفتني را روي يك برگ كاغذ (فيش) بنويسيد. دقت كنيد كه روي هر فيش تنها يك موضوع يادگرفتني نوشته شود. يعني لغت را در يك روي كاغذ و جواب آن را در روي ديگر برگه مي نويسيد.

              مراحل كار:

              1. روز اول: تعدادي از برگه‌ها را تكميل مي كنيد و پس از اينكه هر دوروي برگه را يكي دو بار مرور كرديد، برگه‌ها را در خانه اول جعبه قرار دهيد. مي توانيد هر روز، ده پانزده يا تعداد بيشتري برگه آماده نماييد . شايد در بعضي روزها هم برگه اي تهيه نكنيد.

              2. روز دوم: ابتدا برگه‌هايي را كه ديروز تهيه كرده بوديد از خانه اول برداريد . سؤالات را از روي برگه بخوانيد و سعي كنيد جواب‌ها را به خاطر بياوريد. آنهايي را كه بلد نبوديد، مجدداً در خانه اول قرار دهيد و آنهايي را كه بلد بوديد، به خانه دوم منتقل كنيد. پشت اين برگه‌هاي خانه دوم يك كاغذ رنگي با ارتفاع بيشتر قرار دهيد.

              در پايان، برگه‌هايي را كه در روز دوم براي اولين بار تهيه كرده‌ايد در خانه اول قرار دهيد.

              3. روز سوم: به برگه‌هاي خانه دوم دست نمي زنيد زيرا خانه دوم هنوز تكميل نشده است و ظرفيت دو گروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه‌هاي خانه اول شروع مي كنيد و برگه‌هايي را كه جواب سؤالاتشان را بلد هستيد به خانه دوم منتقل مي نماييد و در پشت كاغذ رنگي قرار مي دهيد تا اين برگه‌ها با برگه‌هاي روز گذشته مخلوط نشود. برگه‌هايي كه پاسخشان را بلد نيستيد به همراه برگه‌هاي جديدي كه امروز تهيه كرده‌ايد در خانه اول قرار دهيد.

              4. روز چهارم:الف. ابتدا از خانه دوم شروع كنيد، زيرا خانه دوم ظرفيت دو گروه برگه را دارد و ظرفيت آن روز قبل تكميل شده است. ولي فقط برگه‌هاي رديف جلوتر را بر مي داريد . ( يعني برگه‌هايي كه جلو كاغذ رنگي قرار دارند) سؤالات روي اين برگه‌ها را مطالعه مي كنيد و اگر جواب درست داديد برگه‌ها را در داخل خانه سوم و در ابتداي آن قرار مي دهيد و پشت اين برگه‌ها يك كاغذ رنگي با ارتفاع بيشتر قرار مي دهيد تا فاصله گذاري مشخص شود. ضمناً برگه‌هاي باقي مانده در خانه دوم را جلوتر مي بريد و كاغذ رنگي را در پشت اين برگه‌ها مي گذاريد.

              ب. سپس به خانه اول برگرديد و برگه‌هاي آن را برداريد و آنهايي را كه بلد هستيد در خانه دوم و پشت كاغذ رنگي قرار دهيد.

              ج. برگه‌هايي كه پاسخ آنها را بلد نيستيد و همچنين برگه‌هاي جديدي را كه تهيه كرده‌ايد در خانه اول مي گذاريد.

              5 . خانه سوم براي چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و بايد چهار روز صبر كنيد تا اين قسمت تكميل شود . البته هر روز پس از ورود برگه‌ها از خانه دوم به خانه سوم پشت اين برگه‌ها يك كاغذ رنگي مي گذاريد تا قسمت سوم هم به تدريج و پس از چهار روز تكميل شود.

              6. خانه چهارم جاي هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولين برگه‌ها پر خواهد شد. خانه پنجم جاي پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز پس از ورود اولين برگه‌ها، اين قسمت تكميل مي شود. يعني اگر شما در كارتان وقفه اي نياندازيد سي روز طول خواهد كشيد تا هر پنج قسمت جعبه لايتنر تكميل شود. توجه داريد كه بين هر دو گروه برگه يك كاغذ رنگي با ارتفاع بيشتر قرار مي دهيد تا برگه‌هاي مربوط به روزهاي مختلف با يكديگر مخلوط نشوند . از روز سي و يكم به تدريج برگه‌ها از داخل جعبه خارج مي شوند و شما مي توانيد اين برگه‌ها را بايگاني نماييد. زيرا پس از پنج بار تكرار موفقيت آميز هر برگه در زمان‌هاي متفاوت، مي توانيد مطمئن باشيد كه آن موضوع را براي هميشه فرا گرفته‌ايد و هيچگاه آن را فراموش نخواهيد كرد.

              به اين ترتيب شما با روشي كه شبيه بازي انفرادي است، در اوقات فراغت مي توانيد با كم‌ترين ميزان اتلاف وقت آنچه را كه يادگيري اش برايتان مشكل تر است بيشتر تكرار كنيد و زودتر و براي هميشه به خاطر بسپاريد و آنچه را كه زودتر ياد مي گيريد فقط با پنج بار تكرار براي هميشه فرا بگيريد.

              نكته مهم: در هر مرحله كه به سؤال يك برگه نتوانستيد جواب دهيد بايد آن را به اولين خانه برگردانيد.


              منبع:studyskill.mihanblog.com
              ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 08-31-2008, 04:16 PM
              زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

              نظر


              • #8
                4Easy Ways To Learn English

                Now, you decide to learn how to speak English. There are many online resources that can help you improve and practice you English. Now if you are like most other ESL students reading this article then you already have a fairly good notion of the English language. You most likely are looking for a place to practice and enhance your English skills. So, here are four easy steps to do just that.

                1. Preparation

                There is no need to start from the beginning, since you already a fairly good notion of English. Take stock of your current skills and find out where you are weak. Once you know what you need to learn...all you have to do is learn it.
                So, pick out something from your list of things that you know you need/want to learn. Take a few minutes to analyze why you want learn this information, and make sure you focus on that particular point while studying. It is super easy to get side-tracked onto other topics.
                If you do see something of interest while you are on your search for information...make sure to take note of it so you can come back at a later time. But for now...FOCUS on the task at hand!

                2. Practice

                Now that you know what you know what you want to learn, jump over to Google or Yahoo and do a quick search on your chosen topic of interest. From there you should be able to find sites that will provide you with tools and resources such as audio files, video files, exercises, and tests to practice what you want to learn.

                3. Use


                Alright! You are ripping, raring, and ready-to-go! You studied what it was you wanted to learn, and now you need to put it into use in real life situations. Use what you just learned on your friends and acquaintances. Hit the forums and try out what you now know. Try to use it at least thirty times to really assimilate it well and make it a part of you.

                4. Evaluate

                Once you are done for the day, sit down for a few minutes and evaluate how you did. Did you learn everything that is required? Are you still weak in certain areas of this topic?
                If you have a strong determination to learn English, take note of these things. Start making plan now and start practice it tomorrow. Make sure to do these four steps everyday, and you will steadily see your skills progressing. So now...just go do it!


                Source:eslteachersboard.com
                ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 09-11-2008, 09:05 AM
                زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

                نظر


                • #9
                  یادگیری زبان انگلیسی

                  زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته می شود. به گفته بسیاری از زبان شناسان، زبان یک مهارت است که برای یادگیری آن باید تمرین زیادی کرد.

                  چرا زبان انگلیسی؟

                  زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته می شود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علایم، رقص و هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز می توان ارتباط برقرار نمود، اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به ساده ترین و کامل ترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است.
                  اما جمعیت کره زمین به زبانهای مختلفی صحبت می کنند، زبانهایی که هرکدام به گوش دیگری غریب می آیند. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، زبان انگلیسی تبدیل به وسیله ارتباط مردمانی از فرهنگها و ملیت های متفاوت شده است. امروزه زبان انگلیسی درفعالیتهای مالی، تجاری، آموزشی، پژوهشی وعلمی سراسر جهان به عنوان ابزار اصلی انتقال مفاهیم به کارگرفته می شود، البته زبانهای دیگر نیز در برخی موارد نقشی کلیدی ایفا می کنند.

                  در دنیای امروز، اگر بخواهید در رشته پزشکی تحصیل کنید یا مدیری موفق باشید، دانستن زبان انگلیسی برایتان یک ضرورت به شمار می آید چرا که در آن صورت می توانید درتجربیاتی که دیگرمردم دنیا بدست آورده اند سهیم شوید و در ارتباطی تنگاتنگ با آنان، دانش خود را به روز نگه دارید.
                  علاوه بر آن، دردنیایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی رفته رفته آن را به دهکده ای فرضی بدل می کند ،نیاز به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی-اجتماعی بشر، بیش از پیش احساس می شود. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی که خواهی نخواهی به زبان ارتباط مردم دنیا بدل شده است دراولویت کاری تاجران، دانش پژوهان و ... قرارمی گیرد.
                  البته منظور از یادگیری، کسب تواناییهای لازم به اندازه سخن پردازانی مانند شکسپیرومیلتن نیست بلکه تا حدی است که بتوان دریافت کدام واژه چه مفهومی میتواند داشته باشد.
                  در حال حاضر انگلیسی، زبان مادری بیش از ۳۴۰ میلیون شهروند بریتانیایی، آمریکایی، کانادایی و استرالیایی است. علاوه برآن، به دلیل نفوذ نظامی، اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی دولت انگلیس در سده های هجدهم و نوزدهم میلادی وهمچنین نفوذ فرهنگی و رسانه ای آمریکا درسده بیستم و بیست و یکم، تعداد ۶۰۰ میلیون نفر نیز زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود به کار می برند. میلیونها نفر دیگر در سراسر جهان در حال یاد گیری این زبان می باشند تا بخشی از نیازهای علمی-فرهنگی خود را در جوامع انسانی به شدت در هم تنیده امروزی رفع نمایند.

                  برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا باید شروع کرد؟

                  نقطه آغازکجاست؟ چه مطالبی را باید خواند؟ و با چه روشی؟ اینها پرسشهایی هستند که معمولا زبان آموزان پاسخ ساده ای برای آنها پیدا نمی کنند.
                  به گفته بسیاری از زبان شناسان، زبان یک مهارت است که برای یادگیری آن باید تمرین زیادی کرد. از آنجا که فرایند یادگیری زبان بسیار کند است، این تمرین باید متناوب، مستمر و طولانی باشد در غیراین صورت اثر بخشی آن کم می شود. اما منظورم از متناوب، مستمر وطولانی چیست؟
                  تناوب یعنی مطالعه حجم محدودی از مواد درسی در فاصله های معین که در مورد زبان انگلیسی سه تا شش روز در هفته توصیه می شود. استمرار یعنی تکرار این مطالعه بدون تعطیلی. متاسفانه اغلب زبان آموزان پس از مدتی مطالعه خسته شده و به خود استراحت چند هفته ای یا چند ماهه می دهند که این امر در فرایند یادگیری تاثیر منفی می گذارد. و طولانی بودن یعنی این تناوب و استمرار باید تا مدتها ادامه پیدا کند. به عبارت دیگر، زبان آموز نباید انتظار داشته باشد که در مدت کوتاهی، مثلا چند هفته یا حتی چند ماه، همه توقعاتش برآورده شود زیرا همانطور که قبلا اشاره شد فرایند یادگیری زبان کند بوده و نیازمند مدت زمانی در حدود دوسال است. البته این زمان کاملا تقریبی است و بسته به میزان تمرین روزانه، روش مطالعه و مواد درسی تغییر می کند. به طور خلاصه باید گفت که قانون طلایی یادگیری زبان مطالعه حجم کمی از مطالب در فاصله زمانی معین اما مداوم است.
                  اما اینکه مواد درسی چه باشند یا روشهای مطالعه چگونه باشند احتیاج به بحثی طولانی دارد که سعی می کنم کلیات آنرا در این نوشته مطرح نمایم.

                  نکته ای که معمولا زبان آموزان به آن توجهی ندارند این است که زبان انگلیسی را به چه منظور فرا می گیرند؟ آیا تاکید آنها بر کسب مهارتهای گفتاری است یا مهارتهای نوشتاری یا هر دوی آنها؟ هدف آنها هرچه باشد ذکر یک نکته بسیار پر اهمیت است: تا زمانی که نمی توانید گفته های یک انگلیسی زبان را درک کرده و به او پاسخی مناسب دهید، فرایند یادگیری زبان در ذهن شما کامل نشده است. به عبارت ساده تر، زمانی زبان انگلیسی را یادگرفته اید که بتوانید ارتباط گفتاری و نوشتاری معناداری با یک انگلیسی زبان برقرار کنید. این یعنی درک کامل واژه ها، اصطلاحها و لهجه ها با همان سرعتی که معمولا انگلیسی زبانها صحبت می کنند.
                  پس می بینیم که یادگیری یک زبان به آن آسانی که در برخی آگهی ها ادعا می شود، نیست. به همین دلیل فراگیری زبانهای مختلف، در سنین کودکی و نوجوانی توصیه می شود تا حافظه قوی و زمان کافی برای یادگیری وجود داشته باشد. با این همه، چنانچه زبان آموز قانون طلایی را رعایت کند حتما به نتیجه ای مطلوب خواهد رسید.

                  نکات کلی در مورد مواد درسی و روش مطالعه:

                  ـ مطالبی را انتخاب کنید که مناسب با سطح دانشتان باشد. یعنی نکات دستوری و تعداد واژه های متن انتخابی آنقدرساده نباشد تا انگیزه مطالعه را ازدست بدهید و یا زیاد مشکل نباشد تا از رجوع مکرر به کتابهای دستور یا فرهنگ واژه ها خسته شوید.
                  ـ تا آنجا که ممکن است مطالبی را بخوانید که نوارهای شنیداری آنها نیز در دسترس باشد. یعنی آنچه را می خوانید، بشنوید.
                  ـ هرگز واژه ها را خارج از متن حفظ نکنید. سعی کنید هر واژه یا اصطلاح را درون متن فهمیده و به خاطر بسپارید. زیرا ممکن است معنی بسیاری از واژه ها بسته به موضوع متن و نحوه قرارگرفتن آنها درجمله تغییر کند. درضمن، مطالعه واژه ها درون یک متن سبب می شود تا مغز رابطه ای منطقی و معنادار بین کلمات ایجاد کرده و آنها را بهتر به خاطر بسپارد.
                  ـ برای یافتن معنی واژه ها از فرهنگ های تک زبانه ای استفاده کنید که واژه را توضیح داده و مثال می آورد.

                  ـ از هر دو ورودی ذهنتان یعنی گوشها و چشمها به خوبی استفاده کنید. گوش کردن و خواندن هر دو به یک میزان در یادگیری تاثیر می گذارند.

                  ـ هر روز یک اصطلاح یا ضرب المثل را به خاطر بسپارید.

                  ـ به انگلیسی فکر کنید و صحبت کنید. این کار در ابتدا مشکل به نظر می رسد ولی رفته رفته با وسعت دایره واژگانی تان آسانتر می شود.

                  ـ هر مطلبی را با هر موضوعی با شرط اینکه متناسب با دانش شما باشد، مطالعه کنید. شاید برای شروع، مطالعه داستانهای ساده شده (simplified stories) که بر اساس آسانی و دشواری سطح بندی شده اند، مناسب باشد.

                  انگلیسی در سراسر دنیا تحت شرایط مختلفی تدریس می شود. بیشتر زبان آموزان زبان انگلیسی در یادگیری آن مشکلاتی دارند. اکثر مشکلاتی که زبان آموزان با آنها مواجهند ، در نتیجه میزان تفاوت زبان مادری آنها با انگلیسی است. برای مثال یک متکلم بومی چینی ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شود تا یک متکلم بومی آلمانی. فراگیران زبان اغلب مرتکب اشتباهات تلفظی و ترکیبی می شوند، علی رغم این که این اشتباهات ناشی از دخالت زبان اولشان (L۱) است. این مداخله بعنوان تداخل زبان اول (زبان مادری ) شناخته شده است. در حالی که زبان انگلیسی پیچیده تر از خیلی از زبان های اصلی نمی باشد اما این زبان چندین خصوصیت دارد که برای زبان آموزان ایجاد اشکال می کند.
                  صداهای صامت، مصوت و هجاها در تلفظ، شمار زیاد زمان ها، کاربدهای افعال کمکی، افعال معین، اصطلاحات و حروف تعریف در حیطه دستور زبان (گرامر) باعث خیلی از مشکلات برای زبان آموزان شده است.

                  این واقعیت که ایالات متحده و انگلستان دو موتور اصلی این زبانند و مقوله ها را با اصطلاحات متفاوتی توصیف می کنند و بیشتر اختصارهایی که در حیطه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی استفاده می شوند ممکن است گیج کننده باشند.
                  اکثر کسانی که در دوران مدرسه از زبان انگلیسی استفاده ای نمی‌برند به علت ناآگاهی از اهمیت آن است. همین افراد وقتی وارد دانشگاه می‌شوند و می‌بینند که زبان علم دنیا و اینترنت و رسانه ها انگلیسی است، بیشتر انگیزه برای یادگیری زبان دارند. برخی به دنبال آموختن می‌روند و برخی دیگر به همین شکل فارغ‌التحصیل می‌شوند. بسیاری از دانشجویان، حتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری درس را تمام می‌کنند بدون آنکه توانایی ترجمه حتی یک متن انگلیسی ساده را داشته باشند چه برسد به متون تخصصی. و همان‌ها می‌شوند استاد دانشگاه‌.

                  یادگیری زبان انگلیسی و تاثیر آن در تحصیل

                  امروزه یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت انکار ناپذیر است چراکه زبان انگلیسی، زبان علم است و آموزش رشته‌های مختلف در سطوح عالی و تولیدعلم به زبان انگلیسی صورت می گیرد.
                  با افزایش روند جهانی سازی ارتباطات بین المللی، برنامه‌های رادیوئی و تلویزیونی، تجارت جهانی و آموزش علوم جدید همگی به زبان انگلیسی صورت می‌گیرند و عدم آشنایی با این زبان برابر با عدم زندگی در دنیای مدرن امروزی است
                  زبان انگلیسی از زبانهای زنده و بین المللی دنیاست که پر طرفدار ترین زبان مکالمه ای دنیا است.
                  زبان بین المللی جهان هم زبان انگلیسی است به دلیل یادگیری آسان و روان و آسان بودن در به کار بردن این زبان در مکالمه که زبان انگلیسی را به زبانهای دیگر جهان متمایز تر میکند.
                  تذکر: قابل به ذکر است که زبان انگلیسی بسیار فرار است و اگر هر چند وقت یک بار تمرین نکنیم از یادمان میرود بخاطر همین هر هفته باید وقتی را برای تمرین کردن زبان انگلیسی در نظر بگیریم و تمریهایی را انجام بدهیم ومعلم انگلیسی ما هم میگوید: زبان انگلیسی به یک yesو no خلاصه نمیشود و باید برای فراگیری آن تلاش کرد.

                  سخنی درباره زبان انگلیسی از امام خمینی (ره):

                  پیشتر به زبان (خارجی) احتیاج نبود. امروز احتیاج است. باید زبان های زندهء دنیا جزء برنامهء تبلیغات مدارس باشد.... .امروز مثل دیروز نیست که صدای ما از ایران بیرون نمیرفت امروز مامیتوانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم.
                  این رو هم بگم همونطوری که در اول گفتم اولین چیزی که یادگیری این درس را آسان مکند پشتکارو تمرین و اراده است.

                  امروزه این زبان بین المللی در تمام رشته ها کاربرد مهمی دارد کا میپوتر که زبان آن نیز انگلیسی است نیاز به یادگیری زبان انگلیسی دارد تا با دستورات و خطاهای آن آشنا شویم.
                  اگر بتوانیم زبان انگلیسی در همان پایه از تحصیل خود قوی کنیم و نکات دستوری و گرامر آن را یاد بگیریم مطمنا در ادامه تحصیل و همینطور در رشته مورد نظر موفق خواهیم بود .
                  از بحث هایی که شده می فهمیم که زبان انگلیسی تاثیر مستقیم در ادامه تحصیل دارد و برا ی یاد گیری هر چه بهتر این زبان باید تلاش کرد و مدارس و دانشگاه ها باید در این راه به دانش اموزان کمک کنند تا با هر چه بهتر آموزش این زبان ونحوه یادگیری گامی موثردر عرصه آموزش زبان انگلیسی رواج دهندو همینطور خانواده ها با حمایت فرزندان خود و کلاسهای موجود در این زمینه این زبان را در فرزندان خود تقویت نمایند.


                  منبع:behshar.blogfa.com
                  ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 09-12-2008, 02:57 PM
                  زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

                  نظر


                  • #10
                    کاربرد بازی در آموزش زبان

                    مقاله حاضر شامل نُه بازی می باشد که در بعضی از آن‌ها ترجمه چند سرگرمی و مسابقه از کتاب بازی‌های زبان (Games language people play) نوشته جری ستِین بِرگ (jerry steinberg) است و بعضی دیگر نتیجه تغییرات اندک و ابتکارات خود از بازی‌های دیگر و همچنین تجربیات آموزشی‌ام می‌باشد. این بازی‌ها می‌توانند مورد استفاده مدرسان دروس مختلف به خصوص کلاس‌های آموزش زبان بیگانه قرار گیرند. نتیجه این بازی‌ها‌ را در کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی کودکان، دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و پایه اول دبیرستان بسیار مثبت ارزیابی کردم. روش‌ بازی‌ها با توجه به نیاز کلاس، سطح یادگیری فراگیران و اهداف آموزشی قابل تغییر است ولی قوانین بازی همیشه باید ساده باشند تا همه فراگیران بتوانند به راحتی در آن شرکت کنند. گر چه به نظر می‌رسد بعضی از بازی‌ها در کلاس‌های بیش از بیست نفر قابل اجرا نیستند اما هدف اصلی این است که کلاس را فعال و با نشاط سازیم. بنابر‌این می‌توان حداقل دو بازی را در هر جلسه ارایه داد و هر بار نیمی از فراگیران شرکت فعال داشته باشند. هر گاه این بازی‌ها در گروه‌های بزرگ‌تری اجرا شوند، میزان مشارکت فراگیران بیشتر شده و جَوِ صمیمانه‌تری به وجود می‌آید و فراگیران مطالب متنوع‌تری از یکدیگر می‌آموزند. چند دلیل باعث شد که در حین آموزش از بازی‌ها نیز استفاده کنم که خوشبختانه نتایج به دست آمده نیز انتظارات از پیش تعیین شده مرا بر آورده ساخت. مهم‌ترین آنان عبارتند از:

                    1ـ مشارکت همه فراگیران در فعالیت‌های کلاس به دور از انزوا طلبی دانش‌آموزان ضعیف و بی‌انگیزه

                    2ـ ایجاد انگیزه جهت یادگیری مطالب پایدار‌تر در زمان کوتاه‌تر

                    3ـ ایجاد جَو صمیمانه بین فراگیران جهت به اشتراک گذاشتن آموخته‌های خود

                    4ـ تکرار موضوعات درسی از طریق اجرای سرگرمی‌ها در محیطی پر نشاط

                    ارایه این بازی‌ها در هر زمان از کلاس امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌گردد که هرگاه دانش‌آموزان را خسته و بی‌انگیزه یافتید از بازی‌های کوتاه مدت (4 الی 7 دقیقه) استفاده کنید تا هم مروری بر مطالب گذشته باشد و هم شاهد حضور فعال‌تر و شاد‌تر آنان در امر یادگیری باشید. امید می‌رود این نوشتار بتواند گام نخست را جهت ایجاد انگیزه بین مدرسان عزیز در ارایه روش‌های تدریس فعال‌تر و مثمر ثمرتر با استفاده از ابتکارات و تجربیات ارزشمند خود فراهم سازد و نتیجه تلاش خود را از طریق جلسات گروه‌های آموزشی یا نشریات آموزشی در اختیار دیگر همکاران خود قرار دهند.

                    بازی سرگرمی:


                    هدف : تقویت لغت و شنوایی تعداد شرکت کننده: دو نفر

                    با گفتن کلمه‌ای از سوی معلم مثلاً moon بازی شروع می‌شود. یکی از شرکت‌ کنند‌گان باید کلمه بعدی را بگوید، به طوری که حرف اول کلمه همان حرف آخر یا صدای آخر از کلمه قبلی باشد مثلاً night، و شرکت کننده دیگر بازی را ادامه می‌دهد. کلمه بعدی می تواند table باشد و چون هدف تقویت شنیداری می باشد و نه املای کلمات، بنا‌براین باید صدای L را در نظر گرفت و کلمه بعد با Lشروع شود مثلاً Lamp . بازی ادامه می‌یابد تا این که یکی از آنان نتواند کلمه صحیح را بگوید.
                    قانون بازی : کلمه‌ها نباید تکرار شوند.
                    این بازی می‌تواند به صورت گروه‌های چند نفره اجرا شود که از هر گروه یک نفر به عنوان نماینده نقش اصلی را ایفا کرده و بقیه به او کمک می‌کنند.

                    هدف : تقویت لغت، املاء ، تلفظ و معنی

                    کلاس به دو گروه تقسیم شده و هر گروه یک نماینده به پای تابلو می فرستد. تابلو را به دو قسمت مساوی به طور عمودی تقسیم کرده و دو حرف را بالای هر قسمت می نویسیم مثلاً گروه اول حرف A و گروه دوم حرف .Bنماینده گروه‌ها با کمک دوستان خود کلماتی را می‌نویسند که حرف اول آنها حرف مورد نظر باشد و بعد از چند دقیقه پایان وقت را اعلام کرده و کلمات را می‌شماریم. در مورد املای غلط کلمات می‌توان تذکر داد و آنها را تصحیح کرد یا به ازای هر سه مورد یک امتیاز کم کرد. گروهی که بیشترین لغات صحیح را نوشته مورد تشویق قرار می‌دهیم. می‌توان از کلمات نوشته شده جهت ادامه مسابقه به شکل دیگر نیز استفاده کرد. مثلاً بچه‌ها برای کلمات روی تابلو مترادف یا متضاد بگویند یا جمله بسازند و یا معانی آنها را بگویند. در پایان جهت یادگیری تلفظ صحیح کلمات نوشته شده، معلم آنها را می‌خواند و دانش‌آموزان تکرار می‌کنند.
                    قانون بازی: ‌می‌توان کلمات را محدود کرد، مثلاً دانش‌آموزان باید فقط کلمات پنج حرفی بنویسند که حرف اول آنها همان حرف مورد نظر باشد.

                    هدف: تقویت درک مطلب، لغت و شنوایی

                    ابتدا جدولی بر روی تابلو کشیده و خانه‌های آن را با کلماتی پر می کنیم. سپس کلاس را به دو گروه تقسیم کرده و جملاتی را می‌خوانیم که توضیح کلمه‌ای از جدول است. می‌توان از مترادف یا متضاد کلمات نیز استفاده کرد. هر گروه باید به سؤالات مربوط به خودش جواب دهد و اگر گروه رقیب نتوانست جواب سؤال خود را بیابد، آن وقت گروه دیگر می‌تواند پاسخ دهد و امتیاز کسب نماید. نمایندگان هر دو گروه بعد از پیدا کردن جواب باید کلمه مورد نظر که همان جواب است و در جدول نوشته شده را ضربدر بزند. در پایان دو کلمه اضافی می‌ماند که گروه‌ها هر کدام با یکی از آن‌ها جمله صحیح می‌سازد. گروهی که بیشترین امتیاز را کسب نماید، مورد تشویق قرار می‌گیرد. قانون بازی را می‌توان به شکل‌های دیگر تغییر داد. مثلاً تعداد خانه‌های جدول بیشتر شود.

                    در این مورد باید کلمه ‌small را حذف کرد یا ضربدر کشید
                    1.Not big.

                    هدف : تقویت لغت، تلفظ، جمله‌سازی

                    ابتدا کشیدن تصویر اشیاء مختلف بر روی کارت‌ها و نوشتن کلمات مربوط به همان اشیاء بر روی کارت‌های دیگر. شرکت کنندگان باید کلمات و تصاویر مربوط به هم را که روی کارت‌ها می‌باشد پیدا کرده و کنار یکدیگر قرار دهند و سپس بتوانند بر روی تابلو برای آن‌ها جملات صحیح بنویسند. هر گروه یا فردی که بیشترین کارت‌های صحیح را کنار هم چیده و جمله‌های صحیح را نوشته مورد تشویق قرار می‌گیرد در آخر معلم کلمات را خوانده و دانش‌آموزان جهت تلفظ صحیح تکرار می‌کنند.

                    هدف: یادگیری حروف اضافه و جزء قیدی افعال، تقویت لغت و جمله سازی.

                    در دو شکل مثلاً دایره یا مستطیل یا یک مجموعه افعال و مجموعه دیگر حروف اضافه را نوشته سپس دانش‌آموزان باید آنها را با یکدیگر انتخاب کنند و روی تابلو بنویسند. یعنی آنها را نوشته و جمله صحیحی با آن‌ها بسازند. گروه یا فردی که بیشترین و صحیح‌ترین کلمات و جملات را نوشته مورد تشویق دوستان قرار می‌گیرد.

                    مثال: ‌روشن کردن turn+onturn on
                    Can you turnon Tv, please?

                    تقویت لغت و کاربرد کلمه

                    معلم جمله ساده‌ای را روی تابلو می‌نویسد و یکی از کلمات را مشخص می‌کند مثلاً صفت. حرف اول این کلمه مورد نظر با حرف a شروع می‌شود. دو داوطلب یا شرکت کننده باید همان جمله‌ها را با تغییر در صفت ادامه دهند به طوری که صفت‌ها به تربیت حروف الفبا تغییر یابند و بازی ادامه می‌یابد تا این که کسی نتواند کلمه بعدی را بگوید مثال :
                    صفت با aشروع شده 1.I saw an ancient house
                    صفت با b شروع شده I saw an beautiful house 2.
                    صفت با c شروع شده 3. I saw an cheap house

                    هدف: تقویت کلمه

                    کلمات پنج حرفی یا بیشتر را انتخاب کرده و حروف آنها را به هم ریخته و بعد آنها را زیر هم روی تابلو می‌نویسیم. یک یا دو حرف از کلمه را در دایره‌ای قرار می‌دهیم تا بعد از کامل کردن آنها بتوانند رمز را بیابند. در آخر برای کلمه‌ی رمز مترادف، متضاد یا یک جمله می‌گویند. مثال:

                    Hello کلمه رمز کلماتی که دانش آموز باید بنویسد کلمات در هم ریخته

                    هدف: یادگیری اعداد

                    دو نفر به عنوان داوطلب بازی را شروع می‌کنند. از عدد یک تا هر چه قدر که بتوانند صحیح و سریع بگویند. بازی ادامه پیدا می‌کند تا وقتی که یکی از آنها نتواند ادامه دهد. قانون مراحل بعدی را می‌توان سخت‌تر کرد مثلاً باید فقط اعداد زوج را بگویند یا اعداد فرد، یا این که اعداد را از آخر به اول بگویند مثلاً از عدد صد به یک.

                    هدف: تقویت جمله‌سازی و انشاء نویسی

                    کلاس به چند گروه (4 یا 5 نفره) تقسیم شده و به هر گروه یک تصویر یا چند شکل مربوط به هم را نشان می‌دهیم. گروه‌ها باید به کمک یکدیگر جملات ساده با معنی و مربوط به تصاویر را بنویسند. بعد از پایان وقت مثلاً ده دقیقه هر گروه انشاء خود را می‌خواند. گروهی که صحیح‌ترین و بهترین جملات مربوط به تصویر را نوشته مورد تشویق قرار می‌گیرد.



                    منبع:nasirboushehr.com
                    ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 09-15-2008, 05:58 PM
                    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

                    نظر


                    • #11
                      How to Identify your Best Learning Styles

                      Know Thyself.

                      I hear and I forget.
                      I see and I remember.
                      I do and I understand.

                      Old Chinese Proverb

                      People learn differently. Some prefer using pictures. Others like working in groups. How do you learn best? Here are the three major factors making up your learning style.

                      The three senses - auditory, visual and kinesthetics
                      The two reasoning types - deductive and inductive
                      The two environments - intrapersonal and interpersonal


                      Check these factors as they apply to different subjects to discover your learning preferences.



                      The Three Senses


                      Auditory - listening

                      ( ) - I prefer to follow verbal instructions rather than written ones.

                      ( ) - I find it comfortable to add spoken numbers mentally.

                      Visual - seeing, reading and visualizing

                      ( ) - I score high on tests that depend on reading comprehension.

                      ( ) - I can read formulas and understand them.

                      ( ) - I prefer maps to verbal directions when I am trying to find a place.

                      Kinesthetics - moving, touching, writing and doing.

                      ( ) - When I write things down, it clarifies my thoughts.

                      ( ) - I have to manipulate formulas in order to understand them.

                      ( ) - I like to draw pictures.

                      ( ) - I am good at using my hands. I enjoy lab classes.




                      The Two Reasoning Types


                      Deductive reasoning

                      ( ) - I like to look at the big picture first, then get the details.

                      ( ) - When learning a new game, I like to know all the rules before playing.

                      ( ) - In an argument, I state my premises first, then draw conclusions.

                      Inductive reasoning

                      ( ) - I like to see some examples when first learning a new subject, before developing an overview.

                      ( ) - I prefer to learn the rules of a new game "as we go along".




                      The Two Learning Environments


                      Intrapersonal - working alone.

                      ( ) - When solving word problems, I have to figure it out for myself.

                      ( ) - Doing school work with a group often wastes a lot of time.

                      Interpersonal - working with others.


                      ( ) - Before making a decision, I usually discuss it with my family or friends.

                      ( ) - I like to do my homework with others.


                      What Are You Best At?

                      Ideally, we are good with each learning style. However, what we do best can depend on our mood, the subject matter, our friends and the teacher. Our goal is to monitor our learning effectiveness and to adjust our learning styles for maximum advantage.

                      Donald Martin, How to be a Successful Student
                      Source:marin.cc.ca.us
                      گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان: ما را تمام لذت هستی به جستجوست ...
                      اگر مطالب این سایت برایتان مفید بود، لطفا با مشارکت و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود، آن را برای خود و دیگران پربارتر کنید!


                      Webitsa.com
                      Linkedin Profile

                      نظر


                      • #12
                        سبك‌های یادگیری

                        با شناسایی سبك یادگیری خود و بكارگیری تكنیك‌های یادگیری ویژه مربوط به آن یادگیری خود را بهبود بخشید:

                        سبك یادگیری دیداری: ۶۵ درصد جمعیت را شامل می‌گـردد. خــصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است:
                        ـ بـا مشـاهـده و تـركیـب تـصـاویـر بـا اطلاعات، اطلاعات را به‌خاطر می‌سپارند.
                        ـ بـرای بـرقـراری ارتـبـاط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر، نقشه‌ها و نمودارها استفاده می‌كنند.
                        ـ مـعـمـولا بـرای بـه خـاطـر آوردن مطـلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می‌بندند.
                        ـ معمولا افرادی مرتب و منظمی می‌باشند.
                        ـ این‌گونه افراد در تجسم اشیاء، طرحها و نتایج در ذهن خود توانا می‌باشند.
                        ـ معمولا در كلاس درس نیمكتهای ردیف جلو را اشغال می‌كنند.
                        ـ تمایل به برداشتن یادداشت‌های مفصل و با جزئیات فراوان دارند.
                        ـ جذب كتابهای مصور میگردند.
                        ـ در به‌خاطر آوردن لطیفه‌ها مشكل دارند.
                        ـ برای برجسته ساختن نكات كلیدی از ماژیكهای با رنگ روشن استفاده می‌كنند.

                        تكنیك‌های یادگیری:

                        ۱- در روند آموزش از رنگها، تصاویر، اشكال، نمادها، اسلایدها و جداول استفاده كنید.

                        ۲- برای یادگیری بهتر به حركات و چهره آموزگار نگاه كنید.

                        ۳-یك محیط آرام و بدون سرو صدا را برای مطالعه برگزینید.

                        سبك یادگیری شنیداری:

                        ۳۰ درصد جمعیت را شامل می گـردد. خصوصیات این گونه افراد به قرار زیر است:

                        ـ تمایل دارند بیشتر با اصوات و موسیقی سرو كار داشته باشند.
                        ـ قادرند ریتم و تن صدا را تشخیص دهند.
                        ـ از طریق گوش دادن یاد میگیرند.
                        ـ برای به خاطر سپردن اطلاعات آنها را با یك صدای خاص تركیب میكنند.
                        ـ در محیطهای شلوغ و پر سرو صدا تمركز خود را از دست میدهند.
                        ـ به یادداشت برداشتن تمایلی ندارند.
                        ـ تمایل دارند مطالب را با صدای بلند بخوانند.
                        ـ برای به‌خاطر سپردن مطالب دروس خود را با صدای بلند مكررا روخوانی میكنند.

                        تكنیك‌های یادگیری:

                        ۱- در مباحث گروهی كلاس خود مشاركت كنید.

                        ۲- از اصوات و موسیقی در یادگیری خود بهره گیرید.

                        ۳-عوض نت برداری از ضبط صوت برای ثبت مطالب كمك بگیرید.

                        سبك یادگیری جنبشی-بساوایی:

                        ۵ درصد جمعیت را شامل میـگـردد. خصوصیات این گروه به قرار زیر است:

                        ـ بـرای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات از جسم و حس لامسه خود بهره میگیرند.
                        ـ به فعالیتهای بدنی و ورزش علاقه مندند.
                        ـ در هـنگام بر قراری ارتباط و گفتگو مكررا دستهای خود را تكان داده و از ژستهای جسمانی استفاده میكنند.
                        ـ از آنكه در كلاس درس بی حركت بنشینند و به درس گوش دهند بیزارند.
                        ـ برای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات به تحرك و تمرینات عملی نیازمندند.
                        ـ هنگام مرور مطالب درسی خود مرتبا راه میروند و نكات كلیدی را با صدای بلند تكرار میكنند.

                        تكنیكهای یادگیری:

                        ۱- در حین یادگیری آدامس بجوید.

                        ۲- برای یادگیری بهتر از حس لامسه، حركت و تمرینات عملی بهره گیرید.

                        ۳-حین یادگیری موسیقی گوش دهید.




                        منبع:پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان
                        ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 10-04-2008, 11:21 AM
                        زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

                        نظر


                        • #13
                          چگونه می‌توانیم بهتر یاد بگیریم و کمتر فراموش کنیم

                          عدم تکرار با صدای بلند

                          سعی کنید هنگام مطالعه، مطالب را با صدای بلند تکرار نکنید. فقط با چشم و مغز خود مطالعه کنید. تکرار مطالب با صدای بلند باعث خستگی می‌شود. هرچند خیلی از افراد عادت دارند که مطالب را با صدای بلند بخوانند، ولی اگر به‌تدریج سعی نمایند از چشم و مغزشان برای مطالعه استفاده کنند، به مراتب میزان یادگیری آنها بیشتر خواهد شد.

                          نوشتن مطالب

                          می‌توانید بعد از آن‌که مطلبی را مطالعه نمودید، برای تکرار و تمرین و مطمئن شدن از یادگیری و پی بردن به نقاط ضعف خود، مطالب را بنویسید نوشتن مطالب علاوه بر ایجاد تنوع، در عمل شما را متوجه نقاط قوت و ضعف خود خواهد کرد.

                          تنوع در مطالعه‌ها

                          مواقعی که از مطالب و تکالیف خواندنی خسته می‌شوید، در فواصل بعدی، تکالیف نوشتاری خود را انجام دهید. به عبارت دیگر، سعی کنید انرژی و توان خود را همیشه صرف یک فعالیت یا یک درس خاص نکرده و در مطالعه‌ی خود تنوع ایجاد کنید.

                          زمان مطالعه

                          با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر یادگیری، برخی از ساعت‌ها برای مطالعه مناسب‌تر هستند. از جمله صبح‌ها قبل از این‌که درگیر فعالیت‌های مختلف روزمره شوید و آخر شب، چنان‌چه خسته نباشید و بتوانید بعد از مطالعه بخوابید. بعد از بیدار شدن از خواب و استراحت روزانه، به دلیل آمادگی ذهنی و رفع خستگی، ممکن است یادگیری مطالب بهتر باشد.

                          دوره یا مرور مطالب

                          دوره یا مرور مطالب یاد گرفته شده نیز عامل مهمی در یادگیری و فراموشی کمتر است. ولی باید دقت کنید زمانی که قصد دوره یا مرور مطالب یاد گرفته شده را دارید، وقت و زمان کافی را در نظر بگیرید. دوره یا مرور ”۱۰۰“ صفحه کتاب در طی ۱۰ یا ۲۰ دقیقه و آن هم با عجله و اضطراب به احتمال زیاد، کار مطلوبی نیست، چون مرور سریع و نگاه سریع به مطالب، باعث تداخل و مخلوط شدن آموخته‌ها می‌شود. به‌طور حتم مشاهده کرده‌اید که برخی از دانش‌آموزان ۵ یا ۱۰ دقیقه قبل از شروع امتحان به شدت مشغول ورق زدن و مرور سریع مطالب کتاب هستند. این روش مناسبی نیست. چنان‌چه قصد دوره کردن مطالب را دارید، سعی کنید که:

                          ۱. وقت کافی در نظر بگیرید.

                          ۲. مطالب را از بر و به‌طور ذهنی و بدون صدای بلند برای خود تکرار کنید.

                          ۳. سعی کنید در زمان نزدیک به جلسه‌ی امتحان، فقط نکته‌های مهم و کلیدی را که در قبل مشخص کرده‌اید، مرور کنید.

                          خلاصه‌نویسی

                          ممکن است بعضی از مهارت‌ها از قبیل ”خط کشیدن“ زیر نکته‌های کلیدی و مهم کتاب و یا ”حاشیه‌نویسی“ نیز در فهم مطالب مؤثر است. در حاشیه‌نویسی می‌توانید خلاصه‌ی چند جمله و یا برداشت خود و یا توضیح‌های معلم را با مداد در جاهای خالی صفحه‌ها بنویسید.

                          توجه و دقت کامل در کلاس درس

                          یادگیری با یک‌بار خواندن، صورت نمی‌گیرد. انتقال مطالب از حافظه‌ی بلند مدت، نیازمند رعایت اصول زیادی است. یکی از عوامل، این است که یادگیرنده سعی کند در کلاس درس به گفته‌ها و توضیح‌ها و تأکیدهای معلم به دقت گوش دهد و چنان‌چه مطالبی را متوجه نمی‌شود، محترمانه از معلم حود توضیح بیشتر بخواهد و به‌سادگی از کنار مطالب مهم نگذرد. در کلاس درس سعی کنید تمامی حواس و توجه خود را روی گفته‌های معلم متمرکز کنید و سایر عواملی را که سبب حواس پرتی شما می‌شود، برطرف کنید. به‌عنوان مثال، چنان‌چه در کلاس درس، وجود دوست‌تان در کنار شما و در یک میز باعث عدم توجه می‌شود، جای خود را در کلاس تغییر دهید.

                          تصویر ذهنی از آموخته‌ها

                          اگر بتوانید از آن‌چه که مطالعه کرده‌اید، برای خود تصور ذهنی بسازید، یادگیری شما بهتر خواهد شد. زمانی‌که موضوعی را مطالعه می‌کنید، سعی کنید آن را در ذهن خود مجسم کنید و مراحل یک موضوع یا یک نکته‌ی علمی یا آزمایش‌ها و یا تصاویر و نمودارها را پیش روی خود تجسم نمائید.

                          پیش‌خوانی:

                          با توجه به این‌که مطالب به‌صورت تدریجی و در اثر تکرار در حافظه‌ جای می‌گیرند، بهتر است در صورت امکان، قبل از شروع درس توسط معلم دست‌کم یک‌بار، درس مورد نظر را پیش‌خوانی کنید. این روش، چارچوبی در حافظه شما ایجاد می‌کند و ذهن شما را آماده‌ی درک مطالب مطرح شده توسط معلم خواهد کرد.






                          منبع:مجله موفقیت
                          زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

                          نظر


                          • #14
                            ۱۸ قدم تا نمره ۲۰

                            ) جایی مطالعه كنید كه قادر به تمركز باشید.

                            ۲) برگه‌های خلاصه نویسی تهیه كنید.

                            ۳) خودتان را با دیگران مقایسه نكنید.

                            ۴) از خودتان با تغذیه مناسب و خواب كافی مراقبت كرده و از مصرف مواد كافئین‌‌دار كه موجب افزایش اضطراب می‌شود، خودداری كنید.

                            ۵) یك روز قبل از امتحان، آزمونی را كه حتی الامكان شبیه آزمون واقعی است، انجام دهید.

                            ۶) زمانی را برای احساس آمادگی و نیز حضور به موقع در جلسه امتحان قرار داده و از هم‌كلاسی‌های مضطرب كه درباره امتحان صحبت می‌كنند، دوری كنید.

                            ۷) ابتدا به آسان‌ترین سوال پاسخ دهید.

                            ۸) وقت و انرژی خود را با نگران شدن و فكر كردن به عواقب امتحان و كنجكاوی درباره اینكه دیگران چه می‌كنند، هدر ندهید.

                            ۹) یك ساعت قبل از امتحان، مطالعه درس را به طور كامل تعطیل كنید و به هیچ وجه قبل از شروع امتحان از یكدیگر چیزی نپرسید، چرا كه ممكن است سوالی را بلد نباشید و دچار اضطراب شوید و مطالب دیگر را نیز فراموش كنید.

                            ۱۰) شب امتحان غذاهای سبك و پركالری مصرف كنید ، چرا كه فعالیت های ذهنی نیازمند مصرف كالری فراوان است وخوب بخوابید تا بتوانید پر انرژی در جلسه امتحان حاضر شوید.

                            ۱۱) وقتی می‌بینید اضطراب مانع تمركز حواستان می‌شود و شدت آن به اندازه ای است كه مفهوم یك جمله را هم درك نمی‌كنید، خودتان را بیازمایید. كتاب را ببندید و جمله را تكرار كنید.
                            دوباره كتاب را باز كنید و مطلب را با صدای بلند بخوانید. سپس كتاب را ببندید. این بار خواهید توانست مطلب فراگرفته را به خاطر آورید. تمرین و جدیت شما نیرویی عظیم تراز نیروی اضطراب است.

                            ۱۲) اگر حین مطالعه نگرانید و حواستان پرت می‌شود، چند دقیقه استراحت به خود بدهید. حواستان را از رویاها و تخیلات، به محیط اطراف خود پرت كنید و محیط اطراف را توصیف كنید. پس از زنگ استراحت مجددا به مطالعه بپردازیدو فقط مطالعه كنید. این ترفند شما را از حواس پرتی و خیالبافی در حین مطالعه نجات خواهد داد.

                            ۱۳) توجه داشته باشید كه یكی از عوامل موثر و جدی در اضطراب امتحان، انباشته شدن درس‌ها برای شب امتحان است. ضمنا فراموش نكنید، شب امتحان زمان یادگیری درس نیست، بلكه زمان مرور درس است.

                            ۱۴) اضطراب، نوعی احساس فریب انگیز است كه به شما القا می‌كند از پس كاری كه قرار است انجام دهید، برنمی‌آیید. پس در شرایط اضطراب دست از تلاش و كوشش برندارید و به مطالعه درس امتحانی مشغول شوید اجازه ندهید اضطراب، زمام شما را دردست بگیرد.

                            ۱۵) آرامش روحی و روانی تاثیر زیادی در موفقیت شما دارد. سعی كنید محیط آرام و به دور از تشنج و درگیری برای خود و خانواده و دوستان داشته باشید.

                            ۱۶) روی صندلی محل امتحان نشسته، چند نفس عمیق بكشید.

                            ۱۷) انرژی خود را قبل از جلسه امتحان با بحث‌های بی مورد در باره سئوالات امتحانی از بین نبرید.

                            ۱۸) در تحویل برگه امتحانی به مراقبان عجله نكنید و یك بار پاسخ‌هایتان را مرور كنید.



                            منبع:aftab.ir
                            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

                            نظر


                            • #15
                              ◄ نقش آموزش مهارت هاي « يادگيري و مطالعه» در پيشرفت تحصيلي ياد گيرندگان

                              امروزه عليرغم توسعه فناوري الكترونيك اينترنت و رايانه هنوز كتاب و كتاب خواني مهمترين شاخصه توسعه يافتگي است و هر ملتي كه وقت بيشتري براي مطالعه ميگذارد مسير توسعه و پيشرفت را آسانتر طي مي كند و هر ملتي به هر دليلي خواه ضعف برنامه ريزي و آموزش و ياعلل ديگر از كتاب فاصله داشته باشد به همان ميزان هم از توسعه و پيشرفت فاصله دارد و اين يك اصل محتوم در سنجش ترقي و توسعه ملتها محسوب مي شود. در جانب ديگر هيچ ملتي هم تاكنون بدون توسعه فرهنگي و ارتقا سطح دانش و معلومات عمومي به توسعه صنعتي كشاورزي پزشكي علمي و پژوهشي نرسيده زيرا انسانها با استفاده از كتاب به دستاوردهاي ساير ملل پي بردند و همين اطلاعات آنها را در ترقي و پيشرفت اقتصادي ياري رسانده است بنابراين بايد كتاب و كتاب خواني را يكي از ابزارهاي ضروري براي ادامه حيات يك ملت به شمار آورد.(1)

                              حالا كه ضرورت كتاب خواني مشخص گرديد آموزش روشها و راهبردهاي مناسب براي مطالعه بايد در برنامه هاي درسي گنجانده شود و چگونگي استفاده صحيح از فرايندهاي يادگيري به زبان كودكان و نوجوانان و در سنين و مقاطع تحصيلي مختلف به آنها آموزش داده شود.(2)

                              بدون شك اگر دانش آموزان به اين سو سوق داده و تشويق شوند كه بخشي از شكستهاي تحصيلي خود را به عدم استفاده از روشهاي درست مطالعه و يادگيري و نه عامل ديگري چون شانس كم استعدادي و دشواري تكليف نسبت دهند در عين حال روشهاي درست به آنها ارائه ميشود و آنها مي توانند با تلاش پشتكار و مسئوليت پذيري در قبال شكستها موفقيت تحصيلي كسب كنند.(3)

                              شناخت:

                              اصطلاح شناخت به فرايندهاي دروني ذهني يا راههايي كه در آنها اطلاعات پردازش مي شوند يعني راههايي كه ما به وسيله آنها اطلاعات را مورد توجه قرار مي دهيم آنها را تشخيص داده و به رمز در مي آوريم و در حافظه ذخيره مي سازيم و هر وقت كه نياز داشته باشيم آنها را از حافظه فرا ميخوانيم و مورد استفاده قرار مي دهيم گفته ميشود. (4) به طور خلاصه شناخته يعني دانستن و كسب شناخت درباره جهان هستي يعني دانستن و آگاهي از جهان هستي.(5)

                              فراشناخت:


                              اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره فرايندهاي شناختي خودمان و چگونگي استفاده بهينه از آنها براي رسيدن به هدفهاي يادگيري گفته مي شود. به سخن ديگر فراشناخت دانش يا آگاهي فرد از نظام شناختي خود او يا دانستن درباره دانستن است. دانش فراشناختي ما را ياري مي دهد تا به هنگام يادگيري و دانستن امور پيشرفت خود را ارزيابي كنيم. همچنين اين دانش به ما كمك مي كند تا نتايج تلاشهايمان را بررسي نماييم و ميزان تسلط خود را بر مطالبي كه خوانده ايم بسنجيم دانش فراشناختي راههاي مختلف سازمان دادن مطالب به منظور سهولت بخشيدن به يادگيري و يادآوري را در اختيار ما ميگذارد. از آنجا كه شناخت را به دانستن و يادگيري معني كرديم پس مي توان فراشناخت را به دانستن درباره نحوه يادگيري و تفكر خود معني كنيم به همين سبب يكي از تعابير بسيار نزديك به فراشناخت يادگرفتن يادگيري است.(6)

                              راهبردهاي شناختي:

                              به هرگونه رفتار انديشه يا عمل گفته ميشود كه يادگيرند در ضمن يادگيري مورد استفاده قرار مي دهد و هدف آن كمك به فراگيري سازماندهي و ذخيره سازي دانش ها مهارتها و سهولت بهره برداري از آنها در آينده است. به طور كلي راهبردهاي شناختي به ما كمك مي كنند تا اطلاعات تازه را براي تركيب با اطلاعات قبلي آموخته شده و ذخيره سازي آنها را در حافظه ي درازمدت آماده كنيم. مي توان گفت راهبردهاي شناختي ابزارهاي يادگيري مي باشند كه عبارتند از:

                              الف ـ تكرار يا مرور:

                              ساده ترين نوع تكرار يا مرور ذهني با هدف نگهداري مطلبي در حافظه موقتي يا حافظه كوتاه مدت تا زمان استفاده از آن انجام مي شود. مثلا وقتي كه ما شماره تلفني را از روي دفتر تلفن نگاه مي كنيم و گوشي تلفن را در فاصله اي دور از خودمان مي بينيم تا زمان رسيدن به گوشي و گرفتن شماره آن را با صداي بلند و آهسته در نزد خود تكرار مي كنيم تا از فراموش شدنش جلوگيري نماييم از اين راهبرد سود مي بريم. همچنين اين راهبرد ما را در كوشش براي انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت كمك مي كند.

                              راهبردهاي تكرار يا مرور:

                              بخش به بخش حفظ كردن تمرين پراكنده يا مطالعه با فاصله از جمله راهبردهاي تكرار موضوعات ساده و پايه (غير معني دار) و انتخاب نكات مهم و كليدي خط كشيدن در زير مطالب مهم علامت گذاري و حاشيه نويسي برجسته سازي قسمتهاي يك كتاب درسي و رونويسي يا كپي كردن مطالب برخي از راهبردهاي تكرار براي يادگيري موضوعهاي پيچيده و معني دار مي باشند.

                              ب ـ بسط يا گسترش معنايي:

                              اگر چه راهبردهاي تكرار و مرور يادگيرندگان را در انتخاب و كسب اطلاعات و دانشهاي مورد نياز كمك مي كنند اما اينها به تنهايي براي يادگيري مطالب ويژه موضوعات معني دار كافي نيستند بنابراين يادگيرندگان به راهبردهاي ديگري بجز تكرار و مرور نياز دارند تا آنها را در ربط دادن اطلاعات تازه به اطلاعات قبلا آموخته شده ياري دهند. راهبرد بسط يا گسترش معنايي همين هدفها را تامين مي كند.

                              راهبردهاي بسط يا گسترش:

                              استفاده از واسطه ها تصوير سازي ذهني روش مكانها كلمه كليد و سر واژه ها مختص گسترش مطالب ساده و پايه و يادداشت برداري و قياس گري نيز از جمله راهبردهاي گسترش ويژه مطالب پيچيده مي باشند.

                              ج ـ سازماندهي:

                              يادگيرنده در استفاده از راهبرد سازماندهي براي معني دار ساختن يادگيري به مطالبي كه قصد يادگيري آنها را دارد نوعي چارچوب سازماني تحميل مي كند. ساده ترين شكل سازماندهي اين است كه اطلاعات را در دسته هايي قرار دهيم تا آنها را آسانتر ياد بگيريم و راحتتر به ياد آوريم. وقتي كه ماده هاي متعدد يادگيري را دسته بندي مي كنيم از بار حافظه فعال خود مي كاهيم و قدرت تمركزمان را بيشتر مي كنيم. براي يادگيري موضوعهاي پيچيده تر بايد از راهبردهايي استفاده شود كه علاوه بر گسترش دادن به حافظه فعال يا كوتاه مدت به يادگيرنده كمك كنند تا اطلاعات جديد را معني دار سازد و به طريقي آنها را به حافظه دراز مدت بسپارد كه براي مصارف آتي در دسترس و به راحتي قابل بازيابي باشند. از جمله راهبردهاي سازماندهي براي تكاليف پيچيده يادگيري تهيه سرفصل هاي يك كتاب درسي و تبديل متن به طرح يا نقشه را مي توان عنوان كرد.(7)

                              راهبردهاي فراشناختي:

                              تدبيرهايي هستند كه براي نظارت بر راهبردهاي شناختي و هدايت آنها بكار مي روند و آنها را به سه دسته تقسيم نموده اند:

                              الف ـ برنامه ريزي:

                              شامل تعيين هدف براي يادگيري و مطالعه پيش بيني زمان لازم براي مطالعه تعيين سرعت مناسب مطالعه تحليل چگونگي برخورد با موضوع يادگيري و انتخاب راهبردهاي يادگيري مفيد است.

                              ب ـ كنترل و نظارت:

                              منظور ارزشيابي يادگيرنده از كار خود براي آگاهي يافتن از چگونگي پيشرفت خود و زير نظر گرفتن و هدايت آن است. از جمله مي توان نظارت بر توجه در هنگام خواندن يك متن از خود سئوال پرسيدن به هنگام مطالعه و كنترل زمان و سرعت مطالعه را نام برد. اين راهبردها به يادگيرنده كمك ميكند تا هر وقت به مشكلي برمي خورد به سرعت آن را تشخيص داده در رفع آن بكوشد. پيش بيني نمونه سئوالهايي كه در امتحان يك درس ممكن است بيايند از ديگر راهبردهاي كنترل و نظارت مي باشند. اين مهارت هم به يادگيري بهتر و هم به جلب توجه بيشتر يادگيرنده كمك ميكند.

                              ج ـ نظم دهي:

                              راهبردهاي نظم دهي انعطاف پذيري در رفتار يادگيرنده را موجب ميشوند و به او كمك ميكنند تا هر زمان كه برايش ضرورت داشته باشد روش و سبك يادگيري خود را تغيير دهد. راهبردهاي نظم دهي با راهبردهاي كنترل و نظارت به طور هماهنگ عمل مي كنند. يعني وقتي كه يادگيرنده از راه كنترل و نظارت متوجه ميشود كه در يادگيري موفقيت لازم را به دست نمي آورد و اين مشكل ناشي از سرعت كم يا زياد مطالعه يا راهبرد غير موثر يادگيري است بلافاصله سرعت خود را تعديل مي كند يا راهبرد موثرتري را برمي گزيند. بنابراين يادگيرنده بهره مند از راهبردهاي نظم دهي حاضر نمي شود كه به روشهاي ناموفق يادگيري و مطالعه ادامه بدهد و همواره از راه نظارت بر كار خود نواقص روشها و راهبردهاي يادگيري اش را شناسايي مي كند و به اصلاح يا تعويض آنها اقدام مينمايد. مهمترين راهبردهاي نظم دهي تعديل سرعت مطالعه و يادگيري و نيز اصلاح يا تغيير راهبردهاي يادگيري هستند. پژوهشهاي انجام شده درباره يادگيرندگان موفق ويژگيهايي را بدست آورده اند كه بااستفاده از آنها ميتوان اينگونه يادگيرندگان را شناسايي كرد كه عبارتند از8)

                              1 ـ درباره چگونه مطالعه كردن اطلاعات زيادي دارند.
                              2 ـ از راهبردهاي يادگيري و مطالعه استفاده مي كنند.
                              3 ـ از مهارتهاي فكر كردن استفاده مي كنند.
                              4 ـ براي مهارتهاي يادگيري و فكر كردن ارزش قائل اند.
                              5 ـ علاقه كافي براي استفاده از اين مهارتها دارند.
                              6 ـ باور دارند كه مي توانند اين مهارتها را بكار ببرند.
                              7 ـ مي توانند فعاليتهاي مورد نظر خود را در يك زمان معقول به انجام برسانند.
                              8 ـ براي رسيدن به هدفهاي خود برنامه ريزي مي كنند.
                              9 ـ بر رفتار و چگونگي پيشرفت خود نظارت مي كنند.
                              10 ـ نتايج كار خود را در رابطه با هدفهاي خود و بازخورد حاصل از نظر معلم ارزيابي مي كنند.
                              11 ـ رويكردشان نسبت به يادگيري و مطالعه يك رويكرد نظام دار است.
                              در كلامي گهربار از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام آمده است:
                              « مطالعه بسيار و پي گير و ژرف نگري در مسائل علمي باعث شكفتگي عقل و نيروي فكر و فهم مي گردد.»

                              اين سخن نغز همه نگرشهاي سطحي و فصلي و مدرك گرايانه فاقد ژرفا را نفي مي نمايد و به علم و دانشي نظر مي گسترد كه از سطح بگذرد و به كشف حقيقت برسد تا به اين وسيله راهي به سوي رشد و پيشرفت بگشايد و جامعه و كشور را به قلل رفيع كمال و پويايي و سعادت و سلامت صعود دهد. براساس اين رهنمود عميق و ژرف علم و دانش « وسيله» است و « هدف» شكوفايي عقل و خرد و تقويت و استحكام نيروي ادراك و فهم دقيق مسائل و حقايق علمي مي باشد. براساس فرمايش حضرت امام جعفر صادق عليه السلام آنچه در علم آموزي و دانش اندوزي حائز اهميت است و جامعه و كشور را به رشد و پيشرفت و توسعه مي رساند « نظر دقيق در علم و ژرف نگري در دانش» است و اين مهم با مطالعه دقيق و عميق براي كشف حقايق علمي بوجود مي آيد نه مطالعات سطحي و عبود سريع از آموخته ها و يافته ها و دل بستن به آنها فقط در حد دانستن و نه دريافتن و فهم و درك ژرف و همه جانبه. اين نوع نگرش و احساس مسئوليت نسبت به علم آموزي اگر چه در درجه اول متوجه هر فرد فراگيرنده علوم مي باشد و هر دانشجو و علم اندوز بايد از ابتداي تحصيل با چنين ديدگان و نگرشي گام در اين عرصه مهم بگذارد لكن نظام آموزشي كشور نيز در جاي خود بايد با برنامه ريزي هاي صحيح زمينه هاي لازم براي تحقق اين ديدگاه و گرايش نسبت به علم و علم آموزي را فراهم آورد و تا آنجا در اين حركت پيش تازد كه به مرور آن را در همه سطوح و رشته ها و تخصص ها نهادينه نمايد.(9)


                              منابع:
                              1 ـ روزنامه جمهوري اسلامي مورخه 1386 8 24 ص 7
                              2 ـ روانشناسي تربيتي پروين كديور انتشارات سمت ص 186
                              3 ـ همان منبع ص 188
                              4 ـ روانشناسي تربيتي علي اكبرسيف موسسه انتشارات آگاه ص 488
                              5 ـ همان منبع ص 488
                              6 ـ همان منبع ص 489
                              7 ـ همان منبع ص 497
                              8 ـ همان منبع ص 503
                              9 ـ روزنامه جمهوري اسلامي مورخه 1386 8 14 ص 10
                              ویرایش توسط ahmadpanah : https://forum.motarjemonline.com/member/9-ahmadpanah در ساعت 11-22-2008, 11:54 AM
                              زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.

                              نظر

                              صبر کنید ..
                              X