این كه از دانشجویان انتظار میرود با توانایی یادداشتبرداری خوب پا به دانشگاه گذارند اما همیشه این طورنیست. دبیرستان این توانایی را ایجاب نمیكند و بنابراین مهارتهای خوب گوش دادن ویادداشت برداری آنها ضرورتا باید بهتر گردد.
● سعی كنید : شنونده فعال و مثبتی باشید.
▪ چگونه؟در ردیفهای اول بنشینید، نه چیزی بخوانید ونه صحبت كنید. در طی ۲۰ دقیقه دوم (یعنی معمولا زمانی كه توجه خودرا از دست میدهید)و تا آخرین دقایق، تا زمان ارائه خلاصه یا نتیجهگیری توجه ویژه خودرا حفظ كنید.
● سعی كنید: یادگیرنده فعال و مثبتی باشید.
▪ چگونه؟ با علاقه به مطالب درسی با طرح پرسشهایی برای دریافت پاسخ در كلاس شركت جویید.
شما میتوانید این كار را با اندیشیدن دربارهٔ موضوع درسی، و پیشقدم شدن در ارائه كنفرانس و از قبل خوانی مطالب درسی انجام دهید (اگر حفظ كردن مطالب برای شما دشوار است، مورد اخیر به ویژه برایتان سودمند است.)
● سعی كنید: با توجه ویژه به مطالب اصلی، یادداشتهای دقیق بردارید.
▪ چرا؟ممكن است نكته اصلی آن جا باشد،اگرچنین است، آن را یادداشت كنید.
افزون بر آن، در پی نكات تأكیدی برآیید؛ یعنی یافتن آن نكات از لا به لای كلام استاد، زبان بدنی یا آنچه در چهره و حركات دست وبدن او مشهود است ویا زمانی كه استاد مطلبی را به دقت ازروی یادداشتهایش برای شما میخواند .اگر فكر می كنید نكته اصلی را دریافت نكرده اید، یادداشتهایتان را به همكلاسهایتان یا استاد نشان دهید.
● سعی كنید: به هنگام یادداشت برداری بین مطالب كمی فضای خالی بگذارید.
▪ چرا؟شما باید برای نوشتن مطالب به زبان خودتان و افزودن آن به یادداشتهایتان به حد كافی جا داشته باشید.
این روش به شما كمك میكند تا با یكپارچه كردن مطالب فعلی با آنچه از قبل میدانستید، در سطحی ژرفتر مطلب را بیاموزید. همچنین گذاشتن فضای اضافی در یادداشتهایتان، یافتن مطالب را به هنگام مطالعه برایتان آسانتر میكند.
● سعی كنید: در خلال ۲۴ ساعت برای هر كلاس ۱۰ دقیقه یادداشتهای خودرا مرور كنید.
▪ چرا؟زیرا در غیر اینصورت شما ۵۰ تا ۸۰ درصد از مطالب را از دست میدهید.
● سعی كنید: یادداشتهای خود را طوری تنظیم كنید تا بتوانید به طور مؤثری مطالعه كنید.
▪ چگونه ؟قسمت وسیعی از حاشیه سمت راست صفحه را خالی بگذارید، این جا جای نوشتن پرسشهایی است كه به هنگام خواندن برایتان مطرح میشود پشت صفحه را خالی بگذارید تا صفحه را به راحتی برگردانید. یادداشتها را بپوشانید یا صفحه را به پشت برگردانید و به پرسشهایی كه ضمن مطالعه طرح كردهاید، پاسخ دهید.
منبع: دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
● سعی كنید : شنونده فعال و مثبتی باشید.
▪ چگونه؟در ردیفهای اول بنشینید، نه چیزی بخوانید ونه صحبت كنید. در طی ۲۰ دقیقه دوم (یعنی معمولا زمانی كه توجه خودرا از دست میدهید)و تا آخرین دقایق، تا زمان ارائه خلاصه یا نتیجهگیری توجه ویژه خودرا حفظ كنید.
● سعی كنید: یادگیرنده فعال و مثبتی باشید.
▪ چگونه؟ با علاقه به مطالب درسی با طرح پرسشهایی برای دریافت پاسخ در كلاس شركت جویید.
شما میتوانید این كار را با اندیشیدن دربارهٔ موضوع درسی، و پیشقدم شدن در ارائه كنفرانس و از قبل خوانی مطالب درسی انجام دهید (اگر حفظ كردن مطالب برای شما دشوار است، مورد اخیر به ویژه برایتان سودمند است.)
● سعی كنید: با توجه ویژه به مطالب اصلی، یادداشتهای دقیق بردارید.
▪ چرا؟ممكن است نكته اصلی آن جا باشد،اگرچنین است، آن را یادداشت كنید.
افزون بر آن، در پی نكات تأكیدی برآیید؛ یعنی یافتن آن نكات از لا به لای كلام استاد، زبان بدنی یا آنچه در چهره و حركات دست وبدن او مشهود است ویا زمانی كه استاد مطلبی را به دقت ازروی یادداشتهایش برای شما میخواند .اگر فكر می كنید نكته اصلی را دریافت نكرده اید، یادداشتهایتان را به همكلاسهایتان یا استاد نشان دهید.
● سعی كنید: به هنگام یادداشت برداری بین مطالب كمی فضای خالی بگذارید.
▪ چرا؟شما باید برای نوشتن مطالب به زبان خودتان و افزودن آن به یادداشتهایتان به حد كافی جا داشته باشید.
این روش به شما كمك میكند تا با یكپارچه كردن مطالب فعلی با آنچه از قبل میدانستید، در سطحی ژرفتر مطلب را بیاموزید. همچنین گذاشتن فضای اضافی در یادداشتهایتان، یافتن مطالب را به هنگام مطالعه برایتان آسانتر میكند.
● سعی كنید: در خلال ۲۴ ساعت برای هر كلاس ۱۰ دقیقه یادداشتهای خودرا مرور كنید.
▪ چرا؟زیرا در غیر اینصورت شما ۵۰ تا ۸۰ درصد از مطالب را از دست میدهید.
● سعی كنید: یادداشتهای خود را طوری تنظیم كنید تا بتوانید به طور مؤثری مطالعه كنید.
▪ چگونه ؟قسمت وسیعی از حاشیه سمت راست صفحه را خالی بگذارید، این جا جای نوشتن پرسشهایی است كه به هنگام خواندن برایتان مطرح میشود پشت صفحه را خالی بگذارید تا صفحه را به راحتی برگردانید. یادداشتها را بپوشانید یا صفحه را به پشت برگردانید و به پرسشهایی كه ضمن مطالعه طرح كردهاید، پاسخ دهید.
منبع: دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری