اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

تاريخچه ok

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • تاريخچه ok

    اين روزها ديگر چندان عجيب نيست كه لفظ OK را در حين گفتگو از مخاطبتان بشنويد. واقعيت اين است كه كاربرد OK در محاوره، امروز تقريبا در تمام كشورهاي دنيا كاملا رايج و عادي شده و استفاده از آن تنها به ايالات متحده و ديگر كشورهاي انگليسي زبان محدود نمانده است. اما برخي از ما گاهي اوقات كنجكاو مي شويم كه بدانيم OK يعني چه و ريشه آن چيست و گاهي از دوستان و آشنايان و مدرسان زبان مطالبي در اين مورد مي شنويم. اما واقعيت مطلب چيست؟

    در مورد ريشه OK و چگونگي پيدايش آن نظريه ها و حدس هاي مختلفي مطرح شده است. برخي ها اين نظريه را مطرح كرده اند كه اندرو جكسون، هفتمين رييس جمهور آمريكا، در نوشتن مهارت كافي نداشته و all correct را به شكل oll korrect نوشته بوده و OK از اين رخداد شكل گرفته است.

    بنا به يك نظريه ديگر، OK از نوعي سيستم شمارش نفرات در زمان جنگ جهاني دوم پيدا شد. در اين سيستم شمارش، زماني كه تلفاتي داده نمي شد، مي نوشتند 0k يا (zero killed) كه به عبارتي يعني همه چيز امن و امان است.

    عده ديگري هم مي گفتند OK كوته نوشت نام نوعي بيسكويت است كه سربازان آمريكايي در زمان جنگ جهاني دوم استفاده مي كردند. با وجودي كه تمام اين نظريه ها جالب بوده است، اما در نهايت نادرست از آب درآمد. چگونه؟

    پژوهش هاي آلن واكر ريد كه استاد زبان انگليسي در دانشگاه كلمبيا بود نادرستي تمام اين نظريه ها را ثابت كرد. OK به صورت نوشتاري، نخستين بار در 23 مارس 1839 در روزنامه Boston Morning Post ظاهر شد و اين روزنامه عمدا all correct را به صورت ok چاپ كرد. علت اين اشتباه عمدي هم اين بود كه در آن زمان تب استفاده از كوته نوشت ها بالا گرفته بود و در اين كار حتا از نگارش اشتباه كلمات، كوته نوشت مي ساختند چون جذاب تر به نظر مي رسيد. به عنوان مثال SP، كوته نوشت Small Potatoes يا OFM كوته نوشت Our First Man، نمونه هايي از اين موارد بودند كه همگي فراموش شدند، اما بنا به دلايلي OK پايدار ماند.

    يكي از اين دلايل اتفاقي بود كه در زمان رقابت انتخاباتي ون برن (Van Burren)، هشتمين رييس جمهور آمريكا افتاد. ون برن اهل Kinderhook نيويورك بود و مردم او را Old Kinderhook يا OK مي ناميدند. دور دوم رقابت انتخاباتي ون برن چنان داغ بود كه نام او را بيش از گذشته سر زبانها انداخت. در همين زمان، يكي از مخالفان حزب دموكرات براي مخدوش كردن وجهه اين حزب شايع كرد كه اندرو جكسون - كه حامي ون برن بود - به اشتباه all correct را به صورت oll korrect نوشته است.

    اين شايعه، اگر چه در دنياي سياست بي اثر ماند اما در دنياي زبان، در كاربرد OK به جاي all correct سهم خود را ادا كرد، به طوري كه امروز OK در چهارگوشه دنيا جاي خود را در زبان هاي مختلف باز كرده است.


    منبع:zabanpayk.com
    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.
صبر کنید ..
X