اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

هشتاد نكته ی مهم در تدريس موفق و كارآمد

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • هشتاد نكته ی مهم در تدريس موفق و كارآمد

    تدريس امري مهم و حياتي در جريان تعليم و تربيت و فرايند يادگيري است و بر هر فردكه وارد مجموعه ي عظيم آموزش و پرورش مي گرد نيز لازم و واجب است كه از اصول و مباني آن مطلع باشد، چرا كه يادگيري اصول و مباني و به خاطرسپاري نكات كليدي در امر تدريس و كاربرد آن نكات در حين تدريس براي يك فرهنگي به ويژه يك معلم موفق ، ضروري و اجتناب ناپذير است. براين اساس 80 نكته مهم در امر تدريس آن هم تدريس موفق و كارآمد در مقاله اي حاضر، آورده شده ، باشد كه مورد استفاده ي معلمان و فرهنگيان عزيز واقع گردد:


    1-با توكل بر خدا و با نام خدا كلاس را شروع كنيم.
    2-اخلاص در امر تدريس را رعايت كنيم.
    3-زمان هر جلسه تدريس را در نظر داشته باشيم تا با كمي يا زيادي وقت مواجه نشويم.
    4-وقت كلاس را به مطالب بيهوده و كم فايده صرف نكنيم.
    5-سعي كنيم ساعت تدريس را تغيير ندهيم.
    6-به هنگام تدريس نشاط روحي و عاطفي خود را حفظ كنيم.
    7-با خوشرويي تدريس كرده و همواره چهره ي بشاشي داشته باشيم.
    8-احساسات و عواطف دانش آموزان را جريحه دار نكنيم.
    9-تلاش كنيم فضاي عاطفي به وجود بياوريم .
    10-سعه صدر داشته باشيم و از فضل فروشي بپرهيزيم .
    ۱۱-وفاي به عهد ، خوش قولي و تواضع در تدريس را از ياد نبريم.
    12-به هنگام تدريس آرامش خود را حفظ كنيم.
    13-از قضاوت ناصحيح نسبت به دانش آموزان پرهيز كنيم.
    14-اشتباها ت خود را توجيه نكنيم.
    15-از علماء،بزرگان و شخصيت هاي ديني به احترام نام ببريم.
    16- از به كار بردن كلمات خارج از نزاكت بپرهيزيم.
    17-پرگويي نكنيم در واقع آنقدر بگوييم كه مي توانيم بشنويم.
    18-راز دار و محرم اسرار دانش آموزان باشيم.
    19-از تعصب بي جا بپرهيزيم.
    20-از دانش آموزان توقعات بيش از اندازه نداشته باشيم.
    21-رسا و روان بودن كلمات و جملات را رعايت كنيم.
    22-از داشتن تكيه كلام پرهيز كنيم.
    23-در تدريس ذوق و سليقه ي خودرا به كار ببريم.
    24-آرام و شمرده تدريس كنيم.
    25-ساده ولي عميق تدريس كنيم.
    26-در املاي كلمات دقت كنيم و كلمات را صحيح روي تابلو بنگاريم.
    27-ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسايي و هدايت كنيم.
    28-بين دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ايجاد نماييم.
    29-در برخوردها عدل و انصاف را رعايت كنيم.
    30-به دانش آموزان توجه و نگاه يكسان داشته باشيم.
    31-با دانش آموزان همدردي كنيم.
    32-از تشويق به موقع غافل نباشيم.
    33-سخن دانش آموزان را بي موقع قطع نكنيم.
    34-كارها و فعاليت هاي مربوط به كلاس را بين دانش آموزان تقسيم كرده و به آنها مسووليت دهيم.
    35-در هنگام موعظه خود را مخاطب اصلي قرار دهيم.
    36-به مقررات محيط آموزشي احترام بگذاريم.
    37-سعي كنيم كردار و رفتار خوبي از خود نشان دهيم.
    38-پيش از تدريس شناختي اجمالي از وضعيت،موقعيت و سطح معلومات دانش آموزان به دست آوريم.
    39-بيش از اندازه در كار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهيم.
    40-به كار خويش ايمان و اعتقاد قلبي داشته باشيم.
    41-سعي كنيم شخصيت علمي و اجتماعي خويش را پيش دانش آموزان سبك نكنيم.
    42-مقررات خشك و افراطي را از كلاس درس دور كنيم.
    43-در تدريس از گروه گرايي و خط بازي خودداري كنيم.
    44-بر موضوعات درسي تسلط و از آن اطلاع كافي داشته باشيم.
    45-در افزايش آگاهي و محتواي علمي و درسي خود بكوشيم.
    46-به سولات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهيم.
    47-مطالعه پيش از تدريس و آمادگي قبلي جهت تدريس داشته باشيم.
    48-برنامه ريزي داشته باشيم.
    49-از ابتكار و خلاقيت در تدريس استفاده كنيم.
    50-از روش هاي تدريس و از نحوه ي بكارگيري آنها آگاه باشيم.
    51-به كيفيت شروع، ادامه و پايان درس توجه داشته باشيم.
    52-به هنگام تدريس مطالب، تنوع را فراموش نكنيم.
    53-از تجربيات درسي و تدريس ديگران استفاده كنيم.
    54-در هر درس مطالب نو و تازه اي بيان كنيم.
    55-سعي كنيم دانش آموزان در ارتباط با درس فعاليت عملي داشته باشند.
    56-دانش آموزان را نسبت به يادگيري درس تشنه كنيم.
    57-در صورتي كه احساس خستگي در چهره دانش آموزان مشاهده كرديم از ادامه تدريس بپرهيزيم.
    58- سعي كنيم همواره اشكالات تدريس خود را رفع كنيم.
    59-موضوع و عنوان درس را در ابتداي تدريس مشخص و بازگو كنيم.
    60-درس را مرحله به مرحله تدريس كرده و از اين شاخه به آن شاخه نپريم.
    61-بيش از اندازه ي معمول به جزوه، كتاب و يا متن درس نگاه نكنيم.
    62-از طرح شبهات و اشكالات بدون جواب بپرهيزيم.
    63-جمع بندي درس را در انتها فراموش نكنيم.
    64-از داشتن لحني يكنواخت و تن صداي ثابت بپرهيزيم.
    65-در هنگام تدريس در يك مكان ثابت توقف نكنيم.
    66-دقت كنيم تمرين ها يا مسايل يا تكاليف در حد توان دانش آموز باشد.
    67-در هنگام تدريس حتي الامكان از مثال استفاده كنيم.
    68-در هنگام تدريس از مثال و امكانات آموزشي موجود حداكثر بهره را ببريم.
    69-خلاصه درس را در انتهاي تدريس بازگو و مشاركت دانش آموزان را نيز بخواهيم.
    70-ظاهري آراسته و منظم داشته باشيم و در نظر بگيريم كه زيبايي سادگي است.
    71-در كارهايمان نظم داشته باشيم تا الگويي مناسب براي دانش آموزان باشيم.
    72-نتايج آزمونها را بررسي كنيم تا نقاط قوت و ضعف را بيابيم.
    73-در هنگام خشم بر احساسات و عواطف خود غلبه كنيم.
    74-در تمام كارهاي خود قاطعيت و برش داشته باشيم.
    75-دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش ياري كنيم.
    76-در هنگام تدريس سعي كنيم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب كنيم.
    77-فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهيم.
    78-از اين كه قادر به پاسخگويي برخي از سولات نيستيم هراس به خود راه ندهيم و به راحتي اقرار كنيم كه پاسخ آن را نمي دانيم.
    79-تجارب تازه ي خود را در اختيار دانش آموزان قرار دهيم و به ياد داشته باشيم كه معلم هنرمند كسي است كه با ايجاد شرايط و موقعيت هاي مناسب آموزشي خود، كمتر تدريس مي كند ولي دانش آموزان بيشتر ياد مي گيرند.
    80-براي خانواده ي دانش آموزان ارزش قائل شويم و شغل آنان را هر چه باشد احترام كنيم.


    منبع: مجله نگاه شماه 257 مهرماه 1384
    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست،امتحان ریشه هاست.
صبر کنید ..
X