اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

فرهنگ ادبیات فارسی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • فرهنگ ادبیات فارسی



    حاصل خواندن 160 هزار صفحه رمان و داستان


    فرهنگ ادبیات فارسی، حاصل تلاش چندین ساله و خواندن بیش از 160 هزار صفحه رمان و داستان منثور و منظوم توسط محمد شریفی از سوی دو انتشاراتی فرهنگ نشر نو و معین به بازار كتاب عرضه شد.

    در این كتاب 1660 صفحه‌ای كه با ویراستاری محمد رضا جعفری، فرهنگ نویس و ویراستار نامی منتشر شده است، مدخل‌هایی از نویسندگان،شاعران، ادیبان، خلاصه داستان‌ها و منطومه‌های قدیم، معرفی آثار ادبی ، خلاصه رمان‌ها و نمایشنامه‌ها و داستان‌های كوتاه مشهور آمده است.

    همچنین در این فرهنگ مدخل‌هایی كوتاه و فشرده درباره تلمیحات و اشارات ادبی، اصطلاحات و صناعات ادبی، اساطیر ایران و قصص اسلامی و توضیح درباره آنها آمده است.
    توضیح درباره شخصیت‌ها و داستان‌های شاهنامه فردوسی، خلاصه داستان‌ها و نمایشنامه‌های عامیانه و تلخیص شده زندگی عرفا و بزرگان صوفیه و توضیح درباره مهمترین آثار آنها از دیگر مدخل‌های این فرهنگ به شمار می‌رود.

    مولف در مقدمه كتاب آورده است كه بنیاد كار بر ادبیات خلاقه و بویژه ادبیات داستانی است، هرچند كه این گرایش مانع از معرفی برخی از آثار تاریخی یا دینی كه واجد جنبه ادبی بوده‌اند نشده است.

    به نوشته مولف گذشته از گرد آوری و تدوین و ویرایش و سنجش اطلاعات ارائه شده در منابع گوناگون، متجاوز از 160 هزار صفحه ‌آثار داستانی منثور( عمدتا رمان معاصر)و بعضا منظوم توسط شخص مولف خوانده و تلخیص شده است.

    علاوه بر موارد فوق خواننده می‌تواند‌ آن را همچون كتابی درباره ادبیات ایران از ابتدا تا انتها بخواند و اطلاعاتی كلی از ادبیات فارسی حاصل كند و پس از مطالعه مختصر ومحتوای آثار مشهور ادبی یا آثاری كه ضیق وقت و دیگر گرفتاری‌ها مجال مطالعه آنها را نمی‌دهد،در صورت تمایل، به سراغ متن اصلی برود.

    كتاب«فرهنگ ادبیات فارسی» از چاپ و شیرازه بندی و صفحه‌آرایی مدرن و قابل اعتنایی برخوردار است و نشان از كار حرفه‌ای به لحاظ كتاب‌آرایی روی این اثر می‌دهد.
    این كتاب در 1660 صفحه در قطع وزیری گالینگور با روكش به قیمت 27 هزار تومان عرضه عمومی شده است.

    منبع: همشهری آنلاین
    گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان: ما را تمام لذت هستی به جستجوست ...
    اگر مطالب این سایت برایتان مفید بود، لطفا با مشارکت و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود، آن را برای خود و دیگران پربارتر کنید!


    Webitsa.com
    Linkedin Profile

  • #2
    ویرایش"فرهنگ ادبیات فارسی" تا سال 90 ادامه می یابد

    محمد شریفی از ویرایش و تجدید نظر کامل در چاپ چهارم "فرهنگ ادبیات فارسی" خبر داد که این فرآیند تا سال 1390 به طول می‌انجامد.

    محمد شریفی فرهنگ‌نویس و پژوهشگر درباره روند ویرایش و تکمیل "فرهنگ ادبیات فارسی" که چاپ سوم آن چندی پیش منتشر شده است گفت: این روزها مشغول ویرایش و تجدید نظر روی چاپ اخیر "فرهنگ ادبیات فارسی" هستم .همچنین مطالعاتم برای تکمیل این فرهنگنامه ادامه دارد.

    وی ادامه داد: این تجدیدنظر شامل رفع برخی نقایص است که با آنها برخورد کرده‌ام و یا با یادآوری و تذکر دوستان متوجه آنها شده‌ام. ضمن اینکه در مورد فرهنگنامه‌ها این جریان الزامی است که اطلاعات آنها به مرور تکمیل و اضافه شود که در "فرهنگ ادبیات فارسی" نیز در ویرایش جدید شرح حال افراد و کتابهای منتشر شده هم تکمیل و اضافه می‌شود.

    این پژوهشگر با اشاره به اینکه در نظر دارد چاپ چهارم این کتاب را با ویرایش جدید در سال 90 منتشر کند درباره چگونگی تصحیح، ویرایش و تکمیل کتابش بیان کرد: شیوه کارم بدینگونه است که در دوره‌های چند ماهه بخشهای مختلف کتاب را خوانده و ویرایش می‌کنم و در حال حاضر مشغول تجدید نظر روی بخشی هستم که به حکایات حیوانات در ادبیات فارسی برمی‌گردد.

    این فرهنگ‌نویس افزود: برخی حیوانات که در شعر و حکایات فارسی نقش داشته و یا اشاراتی بدانها شده در چاپی که در حال حاضر در بازار موجود است حضور ندارند که این بخش را با افزودن این حیوانات و توضیحاتی درباره آنها تکمیل خواهم کرد. همچنین درباره حیواناتی که در چاپ حاضر بدانها اشاره شده نیز مطالعات تکمیلی خواهم داشت تا شرح حال آنها و نقششان در ادبیات را تکمیل‌تر کنم.

    مولف "فرهنگ ادبیات فارسی" توضیح داد: مثلا جغد در کلیله و دمنه یا طوطی نامه و مثنوی حضور دارد که در هر کدام از این کتابهای نقش خاصی دارد و توضیح و تفسیر نقش آن متفاوت است که در این فرهنگنامه بدان اشاره شده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا در ویرایش جدید حیواناتی به کتاب اضافه می‌شوند که در چاپهای قبلی حضور نداشته‌اند؟ گفت: بله مثلا خارپشت و استر حیواناتی بودند که قبلا آنها را در کتاب نداشتم ولی در مطالعاتم چند حکایت پیدا کردم که به آنها اشاره داشته است و یا در شعر فارسی نمونه‌هایی از شرح و توصیف آنها پیدا کرده ام.

    شریفی همچنین درباره کتابهای مرجعی که پیش از این بدانها برخورد نکرده است توضیح داد: مثلا کتابی به نام "پند پیران" از قلم افتاده بود که به اشاره یکی از دوستان آن را مطالعه کردم و دیدم جا داشته آن را معرفی کرده و از مطالبش بهره ببرم. البته اینگونه کتابها که قبلا برخوردی با آنها نداشته‌ام کم هستند و بیشتر مسایل جدید در قالب نکات نو مطرح می‌شوند.

    این نویسنده در پایان گام بعدی تصحیح و تکمیل "فرهنگ ادبیات فارسی" را تکمیل بخش شخصیتهای ادبی عنوان کرد و گفت: در این بخش شخصیتهایی چون جلال ستاری، محمدعلی موحد به مناسبت تحقیقاتش در باب مولوی و کریم زمانی به دلیل پژوهشهایش در زمینه مثنوی به کتاب افزوده می‌شوند.

    "فرهنگ ادبیات فارسی" تالیف محمد شریفی با ویراستاری محمد رضا جعفری سال گذشته برای نخستین بار در 1600 صفحه از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو و معین منتشر شد. این فرهنگ که ماحصل مطالعه بیش از 160 هزار صفحه رمان و داستان کوتاه بود در زمانی اندک به چاپ دوم رسید و سپس چاپ سوم آن انتشار یافت.

    در "فرهنگ ادبیات فارسی" که در دو بخش ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصرتنظیم شده اطلاعات متنوعی ازشرح احوال شعرا و نویسندگان تا معرفی آثار و اصطلاحات ادبی، داستانها و اشارات و افسانه‌های عامیانه و ادبیات جدی گنجانده شده است.

    منبع: خبرگزاری مهر-88/9/24
    گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان: ما را تمام لذت هستی به جستجوست ...
    اگر مطالب این سایت برایتان مفید بود، لطفا با مشارکت و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود، آن را برای خود و دیگران پربارتر کنید!


    Webitsa.com
    Linkedin Profile

    نظر

    صبر کنید ..
    X