اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

نگاهی به رویداد های ادبی سال 2009

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • نگاهی به رویداد های ادبی سال 2009



    اگر 2008، سال نویسندگان جوان بود كه با درو كردن انبوه جوایز ادبی نشان دادند تجربه و اندوخته خوبی برای نوشتن دارند، سال 2009 سال نویسندگانی بود كه گرچه سال‌ها از درگذشتشان می‌گذشت، باز با انتشار آثاری جدید در راس اخبار قرار گرفتند.

    32 سال پس از درگذشت ولادیمیر ناباكوف نویسنده مشهور روس، سرانجام پسر او دیمیتری كه حالا دیگر 80ساله شده، تصمیم گرفت تا خواست پدرش را نادیده بگیرد و دست‌نوشته‌های رمان ناتمام پدرش را منتشر كند، اما این تنها اتفاق مهم سال 2009 نبود، از این دست اتفاقات در سال گذشته زیاد رخ داد.

    روبرتو بولانو نویسنده شیلیایی كه در سال 2004 در 51 سالگی درگذشت، در سال 2009 كشف شد. با ترجمه رمان 912 صفحه‌ای و تحسین شده «2666» به زبان انگلیسی، خوانندگان انگلیسی‌زبان ارزش این اثر را دریافتند و با نقدهای مثبت بسیاری كه در نشریات به آن اختصاص یافت، سرانجام انجمن منتقدان كتاب آمریكا، یكی از مهم‌ترین جوایز سال این كشور را به آن اهدا كرد و «2666» به عنوان بهترین اثر داستانی سال معرفی شد.

    داستان‌های جدید وونه‌گات

    مجموعه 14 داستان كوتاه كورت وونه‌گات كه تاكنون منتشر نشده، به صورت داستان و در قالب كتاب الكترونیكی منتشر شد. علاوه بر این، این مجموعه در قالب یك جلد كتاب با عنوان «به جوجو نگاه كن» به بازار آمد. كورت وونه‌گات در آوریل 2007 در 84 سالگی درگذشت.

    قصه گمشده مارك تواین چاپ شد

    مجموعه‌ای از داستان‌های مارك تواین، نویسنده مشهور ماجراهای «تام سایر» و «هكلبری فین» 99 سال پس از درگذشت او، در بهار 2009 منتشر شد. مارك تواین سال 1865 از برادرش خواسته بود تا نگذارد این اثر منتشر شود. او نوشته بود: «بهتر است اینها را توی اجاق بیندازی چون نمی‌خواهم اثر به درد نخوری از من باقی بماند.» با این حال در نود و نهمین سالگرد درگذشت او این مجموعه منتشر ‌شد.

    مارك تواین نویسنده، روزنامه‌نگار و طنز‌نویس مشهور آمریكایی با نام ساموئل لنگهورن كلمنس در سال 1835 در فلوریدای آمریكا به دنیا آمد و سال 1910 درگذشت. «شاهزاده و گدا» و «زندگی در ساحل رودخانه می سی سی پی» از دیگر آثار جهانی اوست.

    دزدان دریایی مایكل كرایتون هم آمدند

    در حالی كه چند ماه از درگذشت مایكل كرایتون، نویسنده مشهور رمان «پارك ژوراسیك» می‌گذشت، اعلام شد 2 رمان جدید او منتشر می‌شود. یكی از این رمان‌ها كه سال پیش و قبل از درگذشت او كامل شده بود با نام «عرض‌های جغرافیایی پنهان» اواخر سال منتشر شد. این رمان كه یك داستان ماجراجویانه در جاماییكای سال 1665 است، بلافاصله پس از انتشار سر از فهرست پرفروش‌ها درآورد. كتاب دوم او كه قرار است اواخر سال 2010 منتشر ‌شود، یك اثر جنایی بر مبنای امكانات تكنولوژیكی است كه به اعتقاد ناشر جنبه‌های فراتری از علوم جدید و فناوری را عیان می‌كند.

    از آثار مایكل كرایتون كه ابتدا پزشك بود و بعد به نویسندگی و فیلمسازی روی آورد، بیش از 150 میلیون نسخه به فروش رسیده است. او سال پیش در 66 سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

    درخشش دوباره نویسنده‌های سرشناس

    فقط نویسندگان مرده نبودند كه سال 2009 دوباره مورد توجه قرار گرفتند، نویسندگان زنده هم طی این سال آثار جدیدی روانه بازار كردند.

    دن براون در تحلیل همه روزنامه‌ها و نشریه‌ها به عنوان موفق‌ترین نویسنده سال 2009 شناخته شد. او 6 سال پس از انتشار «كد داوینچی»، این بار با «نماد گمشده» بازگشت. او در این اثر به دنبال یافتن اسرار فراماسونرها در واشنگتن بود. او با این كتاب حتی از رولینگ هم جلو زد و با فروش بیش از یك میلیون جلد كتاب در یك روز ركورد شكست.

    با این حال سال 2009 سال انتشار آثاری از نویسندگان مشهور هم بود. سالی كه جویس كرول اوتس بانوی ادبیات آمریكا، با یك رمان تیره و خلاقانه در فضای نیویورك با عنوان «پرنده كوچك بهشت» بازگشت. پل آستر، دیگر نویسنده مشهور آمریكایی هم این بار با «نامرئی» ‌آمد. این كتاب كه اواخر آبان در آمریكا منتشر شد به فاصله كمی در ایران هم با عنوان «ناپیدا» به بازار آمد.

    رمان جدید فیلیپ راث، نویسنده 76 ساله آمریكایی با عنوان «فرومایه» هم مثل دیگر كارهای اخیر او به شخصیتی میانسال اختصاص دارد و درباره بازیگری است كه در جوانی هنرمندی مشهور بود، اما در 60 سالگی استعداد، اعتماد به نفس و قدرت افسونگری خود را از دست می‌دهد و همه‌چیز برایش پایان یافته به نظر می‌رسد.

    املی نوتومب نویسنده مشهور بلژیكی هم «گردش زمستانی» را منتشر‌‌كرد. در این اثر املی نوتومب خوانندگان خود را سوار هواپیمایی می‌كند كه در راه ربوده شده و به سمت شهری خیالی تغییر مسیر می‌دهد.

    «اریك امانوئل اشمیت» نویسنده و فیلسوف فرانسوی هم با نوشتن هفتمین رمانش «سومویی كه نمی‌توانست چاق شود» توجه خوانندگان فرانسوی را به خود جلب كرد و به فهرست پرفروش‌ها راه یافت. هنوز ترجمه انگلیسی این اثر منتشر نشده است. این كتاب درباره كشتی سنتی سومو در ژاپن است.

    دكتروف نویسنده مشهور اثری چون «رگتایم» هم با رمان «هومر و لنگلی» بازگشت. این رمان برمبنای زندگی واقعی 2 برادر به همین نام نوشته شده كه به اختلال شدید وسواسی مبتلا بودند و هر نوع چیز دورریختنی‌ را جمع می‌كردند.

    ایزابل آلنده هم رمان جدیدش با عنوان «جزیره‌ای در زیر دریا» را در اسپانیا رونمایی كرد و ژوزه ساراماگو با انتشار رمانی به نام «قابیل» بار دیگر در صدر اخبار ادبی قرار گرفت.

    گردآوری : آرزو پناهی
    منبع: jamejamonline.ir
    گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان: ما را تمام لذت هستی به جستجوست ...
    اگر مطالب این سایت برایتان مفید بود، لطفا با مشارکت و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود، آن را برای خود و دیگران پربارتر کنید!


    Webitsa.com
    Linkedin Profile

  • #2
    100 اثر برتر سال 2009 به انتخاب نيويورك تايمز





    نیویورك تایمز با ارائه فهرستی كه از میان كتاب‌های معرفی شده سال در این نشریه انتخاب شده، 100 كتاب برتر داستانی و غیرداستانی سال 2009 را معرفی كرد.

    به گزارش ایبنا به نقل از نیویورك تایمز، به این فهرست 12 مجموعه داستان در بخش آثار داستانی و 4 زندگی‌نامه در بخش آثار غیرداستانی راه یافته‌اند.

    «نامرئی» اثر پل آستر، «بگذار دنیای بزرگ بچرخد» اثر كالوم مك كین كه برنده جایزه كتاب ملی آمریكا شد، «غریبه كوچك» اثر سارا واترز ، «عشق و تابستان» اثر ویلیام تروور، «اشك‌های پدرم؛ و داستان‌های دیگر» آخرین مجموعه داستان جان آپدایك كه پس از درگذشت او منتشر شد، «شبانه‌ها : ‌پنج داستان درباره موسیقی و غروب» اثر كازئو ایشیگورو، «خوشبختی زیاد» مجموعه داستان اثر آلیس مونرو، «سالن گرگ» اثر هیلاری مانتل كه جایزه بوكر امسال را از آن خود كرد، « سال سیلاب» اثر مارگارت آتوود نویسنده كانادایی از شاخص‌ترین آثار در میان 45 اثر بخش داستانی این فهرست را تشكیل می‌دهند.

    در این فهرست تنها 2 اثر ترجمه مشاهده می‌شود كه یكی از آنها «هر كسی تنها می‌میرد» اثر هانس فالادا است كه به وسیله مایكل هوفمن ترجمه شده است. این رمان را فالادا در سال 1947 برمبنای زندگی واقعی یك زوج آلمانی كه علیه هیتلر مبارزه می‌كردند، نوشته است. كتاب دوم نیز «موزه معصومیت» اثر اورهان پاموك است كه به تازگی به انگلیسی ترجمه و در نیویورك رونمایی شد.

    در بخش آثار غیرداستانی نیز آثاری چون «مرد پنهان : بیوگرافی دونالد بارتلمی» اثر تریسی داتری، «آخرین امپراتریس، خانم چیانگ كای-شك و تولد چین مدرن» اثر هانا پاكولا، «اربابان مالی : بانكدارانی كه جهان را متلاشی كردند» اثر لیاقت احمد ، «شهر گمشده "ز": داستانی درباره آمازون» اثر والتر كیرن، «رایش سوم در جنگ» اثر ریچارد اوانز مشاهده می‌شوند. در ابن بخش نام 55 اثر دیده می‌شود.


    Related Links:

    The New York Times 100 Notable Books of 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999
    Literature Conferences Worldwide - Upcoming events in literary studies and related fields

    گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان: ما را تمام لذت هستی به جستجوست ...
    اگر مطالب این سایت برایتان مفید بود، لطفا با مشارکت و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود، آن را برای خود و دیگران پربارتر کنید!


    Webitsa.com
    Linkedin Profile

    نظر

    صبر کنید ..
    X