اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

ثبت آثار ادبی و هنری در كشور رسماً اجرايی شد

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • ثبت آثار ادبی و هنری در كشور رسماً اجرايی شد




    ثبت آثار ادبی و هنری در كشور رسماً اجرايی شد


    معاونت حقوقی، امورمجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی از آغاز رسمی فرآیند ثبت آثار ادبی و هنری برای حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان كشور خبر می‌دهد كه طی سال‌های گذشته عدم ثبت آثار هنری و ادبی باعث شكل‌گیری مناقشات زیادی در فضای فرهنگی هنری كشور شده بود.

    طی این سال‌ها بار‌ها اخباری را خوانده‌ایم كه شاعری از یك شاعر دیگر انتقاد كرده كه چرا بخش‌هایی از شعر او را به نام خودش منتشر كرده است یا مثلا یك نمایشنامه‌نویس از اثر داستانی نویسنده استفاده كرده و نامی هم از او و اثرش نبرده است.

    این مناقشات در حالی اتفاق می‌افتاد كه بسیاری از كارشناسان عرصه فرهنگ و هنر معتقد بودند كه باید در این حوزه بانكی برای ثبت آثار هنری و ادبی تشكیل شود و از تضییع حقوق پدید آورندگان آثار ادبی و هنری جلوگیری كند.

    معاون حقوقی، امورمجلس و استان‌های وزارت ارشاد در گفتگو با ایرنا، شروع رسمی ثبت آثار ادبی و هنری مواد 2 و 21 قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال 1384 را اعلام كرد.

    محمد عظیمی افزود: مولفان، مصنفان و هنرمندان متقاضی ثبت اثر می‌توانند با ارائه درخواست نامه‌های مربوطه به دفتر حقوقی و امور مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها، مراحل اجرایی شدن فرآیند ثبت اثر ادبی و هنری خود را دنبال كنند.

    وی ابراز امیدواری كرد با ثبت آثار ادبی و هنری و اعمال حمایت‌های قانونی لازم از پدیدآورندگان این آثار، زمینه توسعه نوآوری و خلاقیت در آفرینش‌های هنری، بیش از پیش فراهم شود.

    بر اساس ماده 2 قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان، اثرهای مورد حمایت این قانون، شامل كتاب، رساله، جزوه، ‌نمایشنامه، شعر، ترانه، سرود، تصنیف و هر نوشته دیگر علمی و فنی و ادبی و هنری می‌شود كه به هر ترتیب و روش، نوشته یا ضبط یا نشر شده باشد.

    براساس این ماده قانونی، هرگونه اثر پیكره (مجسمه)، اثر معماری از قبیل طرح و نقشه ساختمان، اثر عكاسی كه با روش ابتكاری و ابداع پدید آمده باشد، اثر ابتكاری مربوط به هنرهای دستی یا صنعتی و نقشه قالی و گلیم، اثر ابتكاری كه برپایه فرهنگ عامه (فولكلور) یا میراث فرهنگی و هنرملی پدید آمده باشد، اثر فنی كه جنبه ابداع و ابتكار داشته باشد یا هرگونه اثر مبتكرانه دیگر كه از تركیب چند اثر از اثرهای نامبرده در این فصل پدید آمده باشد نیز مشمول قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان خواهند بود.

    لینک مرتبط

    منبع: روزنامه جام جم - 88/9/29
    گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان: ما را تمام لذت هستی به جستجوست ...
    اگر مطالب این سایت برایتان مفید بود، لطفا با مشارکت و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود، آن را برای خود و دیگران پربارتر کنید!


    Webitsa.com
    Linkedin Profile
صبر کنید ..
X