تعاريفي که براي حافظه ارائه شده است عبارتند از :
الف ) حافظه ايجاد اثر بوسيله يک تجربه است و نگهداري آنچه که در اين اثر ضبط شده و دخول مجدد آن به هشياري .
ب) حافظه يعني حفظ آنچه در گذشته آموخته شده است به صورت نگهداري , يادآوري و تشخيص.
انواع حافظه :حافظه يا کلامي است يا حرکتي.
امر کلامي را به حافظه نسبت مي دهند ولي امور عملي را اصطلاحا عادت مي گويند.
مراحل حافظه:
براي حافظه مراحل مختلفي را متذکر شده اند که عبارتند از :
۱ -توجه براي يادگيري يک امر و نهايتا به حافظه سپردن آن اول بايد به آن توجه کرد . افرادي که دقت کمي دارند نمي توانند امري را ياد بگيرند و تمايلات اشخاص و اشتغالات ذهني آنها در اين امر موثر است.
۲- حفظ : اساس حافظه حفظ است يعني ضبط مطالب يادگيري شده در ذهن.
۳- يادآوري : جرياني که فرد مي خواهد آنچه را قبلا درک کرده است و در مغز و حواسش نيست به خاطر آورد.
۴ -تشخيص: شناسايي مورد آشنا از نا آشنا ,تشخيص ازيادآوري اسانتر است.
عوامل موثر بر حافظه :
1 -انگيزه : وجود انگيزه عاملي براي به خاطر سپردن مطلب است.
۲ -با معني بودن : مطالبي که فهميده و استنباط مي شوند بهتر يادگيري شده و بيشتر در حافظه باقي مي ماند.
۳- کل و جز» : با درک کليات و بررسي اجزا» و اتصال آنها به کليت مي توانيم مطلب را معني دار ساخته و حفظ آن را آسان تر سازيم.
۴ -نقل کردن: بيان آنچه را که فرد مي آموزد در جريان حفظ تاثير دارد.
۵- اجرا و تمرين در اوقات پراکنده : تمرين و تکرار مطالبي که حفظ شده موجب تثبيت در حافظه مي شود.
۶- سرعت يادگيري : افرادي که زود يادمي گيرند مطالب بيشتري مي آموزندوبهتر مطالب را به خاطر مي آورند.
۷- زمينه عاطفي مطلوب: وجود آرامش روحي عاملي است که به حافظه کمک مي کند , درحالي که وجود اضطراب موجب فراموشي مي شود.
راه هاي پرورش حافظه :
۱- ساختن تصوير ذهني :از هر مطلب تصويري در مغز تشکيل دهيم .
۲- مرتبط کردن آموخته ها به آموخته هاي قبلي: ايجاد تداعي بين مطالب جديد و مطالب قديمي موجب پرورش حافظه و تثبيت موضوع درحافظه مي شود.
۳- وجود آهنگ و ريتم: يعني اين که مطالب اگر در قالب کلام موزون ( شعر گونه ) باشند, بهتر در حافظه مي مانند.
۴- انباشته ساختن مطالب: لازم است که مطالب را تدريجا به حافظه سپرد و انباشته کردن مطالب در ذهن باعث فراموشي مي شود. مثلا يک دانش آموز بايد به تدريج خود را براي امتحان آماده نمايد و هرکز در شب امتحان تمامي کتاب را نخواند.
۵ -خواندن مطالب از حفظ: پس از يادگيري لازم است که مطلب به صورت حفظ شده چندين بار تکرار شود.
۶- استراحت بعد از يادگيري : لازم است که فرد پس از يادگيري يک مطلب به استراحت بپردازد و از پرداختن بلافاصله به مطلبي ديگر خود داري کند.
۷- يادگيري کليت ها: مطالب را به صورت کلي ياد بگيريد و سپس اجزا» را به کليت مرتبط کنيد.
منبع: pezeshkan.org
الف ) حافظه ايجاد اثر بوسيله يک تجربه است و نگهداري آنچه که در اين اثر ضبط شده و دخول مجدد آن به هشياري .
ب) حافظه يعني حفظ آنچه در گذشته آموخته شده است به صورت نگهداري , يادآوري و تشخيص.
انواع حافظه :حافظه يا کلامي است يا حرکتي.
امر کلامي را به حافظه نسبت مي دهند ولي امور عملي را اصطلاحا عادت مي گويند.
مراحل حافظه:
براي حافظه مراحل مختلفي را متذکر شده اند که عبارتند از :
۱ -توجه براي يادگيري يک امر و نهايتا به حافظه سپردن آن اول بايد به آن توجه کرد . افرادي که دقت کمي دارند نمي توانند امري را ياد بگيرند و تمايلات اشخاص و اشتغالات ذهني آنها در اين امر موثر است.
۲- حفظ : اساس حافظه حفظ است يعني ضبط مطالب يادگيري شده در ذهن.
۳- يادآوري : جرياني که فرد مي خواهد آنچه را قبلا درک کرده است و در مغز و حواسش نيست به خاطر آورد.
۴ -تشخيص: شناسايي مورد آشنا از نا آشنا ,تشخيص ازيادآوري اسانتر است.
عوامل موثر بر حافظه :
1 -انگيزه : وجود انگيزه عاملي براي به خاطر سپردن مطلب است.
۲ -با معني بودن : مطالبي که فهميده و استنباط مي شوند بهتر يادگيري شده و بيشتر در حافظه باقي مي ماند.
۳- کل و جز» : با درک کليات و بررسي اجزا» و اتصال آنها به کليت مي توانيم مطلب را معني دار ساخته و حفظ آن را آسان تر سازيم.
۴ -نقل کردن: بيان آنچه را که فرد مي آموزد در جريان حفظ تاثير دارد.
۵- اجرا و تمرين در اوقات پراکنده : تمرين و تکرار مطالبي که حفظ شده موجب تثبيت در حافظه مي شود.
۶- سرعت يادگيري : افرادي که زود يادمي گيرند مطالب بيشتري مي آموزندوبهتر مطالب را به خاطر مي آورند.
۷- زمينه عاطفي مطلوب: وجود آرامش روحي عاملي است که به حافظه کمک مي کند , درحالي که وجود اضطراب موجب فراموشي مي شود.
راه هاي پرورش حافظه :
۱- ساختن تصوير ذهني :از هر مطلب تصويري در مغز تشکيل دهيم .
۲- مرتبط کردن آموخته ها به آموخته هاي قبلي: ايجاد تداعي بين مطالب جديد و مطالب قديمي موجب پرورش حافظه و تثبيت موضوع درحافظه مي شود.
۳- وجود آهنگ و ريتم: يعني اين که مطالب اگر در قالب کلام موزون ( شعر گونه ) باشند, بهتر در حافظه مي مانند.
۴- انباشته ساختن مطالب: لازم است که مطالب را تدريجا به حافظه سپرد و انباشته کردن مطالب در ذهن باعث فراموشي مي شود. مثلا يک دانش آموز بايد به تدريج خود را براي امتحان آماده نمايد و هرکز در شب امتحان تمامي کتاب را نخواند.
۵ -خواندن مطالب از حفظ: پس از يادگيري لازم است که مطلب به صورت حفظ شده چندين بار تکرار شود.
۶- استراحت بعد از يادگيري : لازم است که فرد پس از يادگيري يک مطلب به استراحت بپردازد و از پرداختن بلافاصله به مطلبي ديگر خود داري کند.
۷- يادگيري کليت ها: مطالب را به صورت کلي ياد بگيريد و سپس اجزا» را به کليت مرتبط کنيد.
منبع: pezeshkan.org
نظر