اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

چگونه مثل آب خوردن انگلیسی صحبت کنیم

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • مقاله: چگونه مثل آب خوردن انگلیسی صحبت کنیم

    شاید یکی از جملات بسیاری که در مورد آموزش زبان انگلیسی شنیده باشید این است که یادگیری زبان انگلیسی مثل آب خوردن است و زبان‌آموز همیشه با خود فکر می‌کند که آیا این‌گونه هست یا خیر. آموزش زبان انگلیسی حقیقتاً به‌سادگی آب خوردن نیست ،نه‌تنها یادگیری زبان انگلیسی بلکه یادگیری هر زبانی حتی زبان مادری کار دشواری است. اما اگر از روش‌های درست و صحیح برای آموزش زبان‌های جدید مانند انگلیسی استفاده شود چه‌بسا همین کار دشوار به همراه کمی صبر و حوصله به یک کار لذت‌بخش تبدیل می‌شود. برای اینکه مثل آب خوردن انگلیسی صحبت کنید به نظر بنده بایستی نکاتی که در ادامه می آید را در نظر بگیرید.

    ۱-به جای گرامر به محتوا توجه کنید

    بیشتر روش‌های یادگیری زبان انگلیسی مبتنی بر یادگیری گرامر است ولی جالب است بدانید که یادگیری گرامر اگر تاثیر منفی نداشته باشد، تأثیر چندانی بر یادگیری زبان انگلیسی ندارد.برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید به نحوه ی زبان آموزی یک کودک دقت کنید. کودکی که تازه شروع به صحبت کردن می‌کند هیچ‌گونه کتاب دستور زبانی را از قبل مطالعه نکرده است بلکه عباراتی که در طول دوران کودکی در ضمیر ناخودآگاه وی نقش بسته است را به زبان میاورد . چرا کودک بدین صورت زبان را یاد میگیرد؟ بایستی بدانید که اطلاعاتی که با خواندن گرامر در ذهن ما نقش می‌بندد در ضمیر خودآگاه ما قرار می‌گیرد. حال‌آنکه وقتی صحبت می‌کنیم اکثر کلمات و جملات از ضمیر ناخودآگاه ما به زبانمان جاری می‌شود. زبان انگلیسی نیز همانند زبان مادریمان است. زمانی که می‌خواهیم انگلیسی صحبت کنیم آنقدری فرصت نداریم که از ضمیر خوداگاه خود برای بیان جملات استفاده کنیم. اگر اینکار را بکنیم سرعت عملکرد ما به میزان قابل‌توجهی کاهش میابد چراکه همیشه این ترس را داریم که آیا جمله‌ای که گفته‌ایم ازنظر گرامری درست است یا نه. بنابراین زبان‌آموز می‌تواند به‌جای تمرکز بر گرامر و خواندن کتاب‌های مرتبط با آن، بیشتر روی مطالب واقعی و جذاب تمرکز کند چراکه کتاب‌های گرامری بیش‌تر تأکید بر حفظ لغات و دستورات گرامری دارد و همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد این اطلاعات در ضمیر خودآگاه انسان نقش می‌بندد حال‌آنکه هنگام صحبت کردن شخص از اطلاعات ضمیر ناخودآگاه خود استفاده می‌کند. اما زمانی که شخص به خواندن و گوش دادن مطالب جذاب و چیزهایی که به آن علاقه دارد روی می‌آورد لغات جدید و دستورات گرامری در ضمیر ناخودآگاه او جای می‌گیرد و می‌تواند هنگام صحبت کردن از این اطلاعات به‌راحتی استفاده کند. این همان روشی است که کودک زبان مادری خود را با آن یاد می‌گیرد یعنی او با گوش دادن به حرف‌های پدر و مادر و اطرافیان و تماشای برنامه‌های کودک و جذاب کم‌کم شروع به صحبت کردن می‌کند .

    ۲-مباحث روانشناختی مرتبط با زبان را در نظر بگیرید.

    مورد دیگری که زبان‌آموز باید به آن توجه کند مباحث روان‌شناختی مرتبط یا آموزش زبان انگلیسی است .آدمی می‌تواند هر تعداد زبان جدید که بخواهد یاد بگیرد ولی مسئله‌ی مهمی که مطرح است این است ‌که آیا ذهن آدم آمادگی این کار را دارد یا خیر. داشتن شیوه‌ای درست برای آموزش زبان جدید اهمیت بسیاری دارد ولی ذهن ما نیز باید آمادگی این کار را داشته باشد یعنی زبان‌آموز باید تصمیم جدی بگیرد که می‌خواهد این زبان جدید را یاد بگیرد و در کنار این ذهن آماده باید از روش درستی نیز برای آموزش زبان استفاده کند. به عنوان مثال زبان آموز بایستی در این راه همیشه انگیزه ی خود را بالا نگه دارد و بر کمرویی و ترس از زبان غلبه کند.

    منبع: انگلیسی مثل آب خوردن به روش زبانشناس
    نویسنده در تارنگار زبانشناس
صبر کنید ..
X