اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

منابع آنلاین زبان شناسی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • معرفی سایت: منابع آنلاین زبان شناسی

    زبانشناسی مطالعه زبان بشر است. دانشی که حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد.

    با استفاده از این‌علم می‌توان به پرسش‌های بنیادین‌چون؛ زبان چیست؟‌ و چگونه عمل می‌‌کند؟ پاسخ داد.

    دانش زبان‌شناسی‌زیر مجموعه‌های بسیاری دارد.‌ زیر مجموعه‌های ‌چون؛ زبان‌شناسی ‌اجتماعی، تاریخی، روانی، دستور گشتاری، دستور زایشی، آواشناسی، معناشناسی و ... همچنین‌گونه‌شناسی زبان.عصب شناسی زبان و زبان شناسی بالینی از شاخه‌های جدیداین رشته محسوب می‌شوند.

    سایت‌های زیردارای منابع و اطلاعات خوبی‌از زیر مجموعه ‌زبانشناسی‌هستند.


    انجمن بین المللی آوا شناسی (آی پی ای)

    این انجمن‌از معروفترین و معتبرترین انجمن‌ها در سراسر جهان است. سایت این انجمن بخش‌های مختلفی دارد.بخش‌هایی چون اخبار، جستجو، کنفرانس‌ها، بولتن‌های داخلی، اشتراک، لینک‌های متعددی به سایر سایت‌های مربوطه، بخش مقاله‌های علمی و سایر مقاله‌های موجود در این زمینه و ... این سایت یک منبع علمی معتبر برای دانشجویان و دانش پژو‌هان این رشته محسوب می‌شود.

    www.langsci.ucl.ac.uk/ipa/ipachart.html

    منابع زبانشناسی باستانی

    یک سایت بسیار جالب برای کسانی که علاقمند به زبانشناسی‌هستند. موضوع‌های زبانشناسی‌عمومی در این سایت طرح می شوند. بخش‌های گوناگونی در این سایت وجود دارد. بخش های چون؛ تحقیقاتی در زمینه تغییرات خط و سیستم نوشتاری در گذشته تا کنون، منابع، اصوات و آواها، زبانشناسی تاریخی و ...

    www.ancientscripts.com


    انجمن زبانشناسی آلمان

    انجمن زبانشناسی‌آلمان از جامعه‌های زبانشناسی‌پرکار و فعال اروپا محسوب می شود. این سایت به دو زبان انگلیسی و آلمانی مجهز است. در بخش‌های گوناگون این سایت می توانید؛ مقاله‌ها، بخش‌جستجو، لینک‌ها، بایگانی مقاله‌ها، نشریه‌‌ها و معرفی کتابهای روز کنفرانس‌ها و سایر موارد دیگر که متعلق به این انجمن است دسترسی داشته باشید.

    https://dgfs.de/cgi-bin/dgfs.pl?lang=en

    زبانشناسی دانشگاه کمبریج

    دانشکده زبانشناسی کمبریج از معتبرترین و معروفترین مراکز‌ آموزشی و پژوهشی این رشته در جهان است. در سایت این دانشکده می توانید با دوره‌ها و پودمآنهای آموزشی آشنا شوید. در بخش اساتید و لینک سایت‌های شخصی آنها مقاله‌های خواندنی بسیار مفید در دسترس شما است. همچنین بخش‌های مختلفی چون‌ مقاله‌ها، جستجو، منابع معتبر، تحقیق و پژوهش‌ها، اخبار و رویداد‌ها مرتبط در این رشته‌را خواهید دید.

    www.mml.cam.ac.uk/ling

    مرکز زبانشناسی دانشگاه استنفورد (CSLI)

    مرکز زبانشناسی دانشگاه استنفورد یکی از فعال ترین انجمن‌های آموزشی در رشته زبانشناسی‌است. این سایت بخش‌های گوناگونی دارد. در بخش معرفی استادان این سایت، افزون بر آشنایی با آنان، به بسیاری از مقاله‌های علمی آنها دسترسی خواهید داشت. در بخش دیگر شما جستار‌های خوبی در گرایش‌ها و شاخه‌های رشته زبانشناسی‌ خواهید دید. همچنین لینک‌های متعدد و جستجوی مطالب و بایگانی مطالب به شما کمک شایانی به عنوان یک سایت منبع خواهد کرد.

    www.csli.stanford.edu

    زبان شناسی دانشگاه لنکستر

    این سایت متعلق به بخش زبانشناسی و زبان انگلیسی دانشگاه لنکسر‌است.شما می‌توانید، بر روی این سایت کار‌های پژوهشی انجام شده ، مقاله‌های علمی همچنین یک نشریه به همین نام را ببینید. علاوه بر اینها بخش انتشارات، جستجو، لینک‌های مفید در دسترس علاقمندان قرار دارد. این انجمن برای مشترکین خود یک بولتن داخلی به شکل منظم ارسال می‌کند. از کار‌های برجسته این انجمن برگزاری‌کنفرانس‌ها بصورت مدام است.

    www.ling.lancs.ac.uk/index.php

    انجمن بین المللی معناشناسی و نشانه شناسی اتریش (IASS-AIS)

    انجمن بین المللی مطالعات معنا شناسی و زبانشناسی در وین قرار دارد. سایت این انجمن به ۴ زبان اروپایی، فعال و پر کار است. این سایت بخش های مختلفی دارد. بخش‌های چون انتشارات، بولتن آنلاین، اشتراک، برنامه های آینده و نیز یک بخش خوب و پر کار در زمینه خبر رسانی درباره گردهمایی‌ها، همایش‌ها و … است.

    www.uni-ak.ac.at/culture/withalm/semiotics//AIS/IASS.html

    انجمن معناشناسی زبان

    این سایت متعلق به انجمن معنا شناسی، دانشگاه دوسل دورف کشور آلمان است. در صفحه اصلی ورود به این سایت دو زبان آلمانی و انگلیسی برای استفاده کاربران در نظر گرفته شده است. در بخش‌های این سایت متن‌های گوناگونی برای خواندن ارائه شده است. و نیز بخشی برای جستجو، اشتراک‌، معرفی و لینک‌های مربوطه ارائه شده است.

    www.phil-fak.uni-duesseldorf.de/asw/gfs/english/index.html

    مرکز پژوهشی دانشگاه بوستون

    مرکز پژوهشی ‌هارولد گودگلاس دانشگاه بوستون سرگرم کاوش در زمینه قدرت تکلم است. این سایت برای پیشبرد پژوهشی در زمینه تفاهم، ارزیابی و درمان اختلالات زبانی که در اثر جراحت یا نقص عملکرد مغز در بزرگسالان ایجاد می‌شود، راه‌اندازی ‌شده‌‌است.
    گزارشی از این رشته علمی، نتایج تحقیقات و معرفی برنامه‌های پژوهشی جاری در این سایت ارائه شده است.

    www.bu.edu/aphasia/index.html

    مرکز زبانشناسی‌کاربردی CAL

    مرکز زبانشناسی‌کاربردی برای به کارگیری دستاورد‌های زبانشناسی‌در آموزش زبان دوم راه اندازی شده است. پژوهشگران تلاش می کنند تا با پژوهش در دیدگاه‌ها و اندیشه‌های کاربردی این رشته‌به روش‌ها و طرح‌های جدید و کارآمدی در آموزش زبان بیگانه یا زبان دوم به افراد و دانشجویان دست یابند. سایت این مرکز بخش‌های گوناگونی دارد. مانند؛ معرفی کتاب‌های جدید در همین زمینه، لینک به سایت مراکز مرتبط، کتابخانه، تست های مربوطه، مقاله های پژوهشی، پروژه‌های در دست اقدام، بخش جستجو فعال و موارد بسیار که با بازدید از این سایت می توانید از آنها بهره ببرید.

    www.cal.org

    زبان شناسی دانشگاه بیرمینگام

    این سایت متعلق به مرکز زبانشناسی و تحقیقات گروهی دانشگاه بیرمینگام است. این سایت، مکانی برای دسترسی به مقاله‌های متعدد پژوهشی و علمی در رشته زبانشناسی و معنا‌شناسی است. این مرکز بر روی معناشناسی تمرکز بیشتری دارد. و مانند سایر مراکز‌ آموزشی در رشته زبانشناسی از پایه تا دوره های تکمیلی ‌دانشجو می پذیرد. در این سایت، کاربران می توانند با عناوین درسی این دوره‌ها آشنا شوند، همچنین از بخشهای فعال جستجو، آخرین رویدادها، انتشارات و سایر موارد بهره برداری کنند.

    www.corpus.bham.ac.uk

    انجمن زبانشناسی‌کامپیوتری ACL SIGSEM

    این سایت متعلق به انجمن زبانشناسی‌کامپیوتری در کشور سوئیس است. این سایت بخش‌های گسترده و گوناگونی دارد. نوشته‌ها و مقاله های فراوانی در این سایت در دسترس علاقمندان قرار داده شده است. خبر‌های تازه از آخرین گردهمایی‌ها، گروه‌های تحقیقاتی، بخش جستجوی مقالات، بخش اعضاء، لینک ها، راهنمایی، آرشیو و موارد دیگر که‌در بازدید سایت از آنها بهرمند خواهید شد.

    www.sigsem.org/wiki

    مرکز زبان و زبانشناسی دانشگاه منچستر

    این سایت به مدرسه زبان و زبانشناسی دانشگاه منچستر وابسته است. بخش‌های گوناگون این سایت شامل؛ نوشته‌ها و مقاله‌های خوب در خصوص آشنایی با الگوهای دستوری و زبان، فرهنگ و زبانشناسی، بخش جستجو، کتابخانه، بخش تحقیقات، لینک های مرتبط و... همچنین این مراکز برای علاقمندان فراگیر این رشته دوره‌های تکمیلی برگزار می کند.

    www.llc.manchester.ac.uk/subjects/lel

    دستور گشتاری FG

    این سایت دستور گشتاری (Functional Grammar) توسط سیمون.سی.دیک (Simon C. Dik ) از نظریه پردازان دستور گشتاری و همکارانش راه‌اندازی شد. این نظریه دستوری یکی از نظریه‌های جدید در زمینه دستور زبان و زبانشناسی است. که با رویکردی چند زبانی شکل گرفته است. در این سایت چکیده‌ای از این نظریه را می‌توانید بخوانید. بخش‌های گوناگون این سایت در راستای همین نظریه توسعه یافته است. مانند؛ انتشارات، مقالات، کنفرانس و سمینار‌ها، بحث‌ها، انجمن‌ها و...

    http://home.hum.uva.nl/fg

    مرکز پژوهشی (HPSG)

    این سایت متعلق به یک پروژه پژوهشی درباره هسته بنیادی ساختار دستوری در مرکز زبانشناسی دانشگاه استنفورد‌است. اطلاعات این سایت در زمینه دستور زبان و زبانشناسی در دسترس علاقمندان قرار گرفته‌است. این سایت بخش‌های دیگری در زمینه زبان و زبانشناسی ارائه داده است. بخش‌هایی چون؛ انتشارات، گزارش‌های سالانه، لینک‌ها و بخش جستجو.

    http://hpsg.stanford.edu/index.html

    مرکز زبانشناسی دانشگاه اوهایو

    این سایت به بررسی و تحقیقات علمی زبان به عنوان پدیده‌ای انسانی در ابعاد تاریخی، روانی و اجتماعی پرداخته و از طریق آموزش ابتکاری و موثر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با برنامه های منظم و پژوهش محور و نیز اعضای هیات علمی عالی به تحقیقات دانشجویی ادامه می‌دهد. در این سایت بخش‌های بسیار گسترده ای درباره زبانشناسی‌ وجود دارد. لینک‌های بسیار زیادی نیز به سایت‌های فعال درباره همین پروژه و سایر نظریه‌های مرتبط زبانشناسی و اخبار در دسترس است.

    http://linguistics.osu.edu/

    انجمن بین المللی زبانشناسی آنلاین

    یکی از بهترین سایت‌های مرجع درباره زبانشناسی‌است. خود سایت بخش‌های گسترده و گوناگونی دارد و در همان حال لینک‌های بسیاری به سایت‌های دیگر نیز ارائه می دهد. پروژه‌ها، انتشارات‌، کنفرانس‌ها و یک بایگانی بزرگ از مقاله‌های خواندنی از شاخه‌های زبانشناسی‌دارد. چندین فهرست پستی نیز برای عضو شدن معرفی می کند.

    http://linguistlist.org/index.cfm

    بایگانی زبانشناسی آریزونا

    یک بایگانی بسیار خوب از مقاله‌ها و پژوهش‌های موجود در زمینه صرف و نحو زبانشناسی ‌است. دراین سایت چند لینک به سایت‌های کلیدی در زمینه زبانشناسی‌معرفی شده است.

    http://minimalism.linguistics.arizon.../archives.html

    زبانشناسی نوام چامسکی


    یک سایت بسیار خوب از نوشته‌های نوام چامسکی زبان شناس و منتقد سیاست خارجی دولت آمریکا است. در این بسایت برخی از نوشته‌ها، گفتگو‌ها و سخنرانی‌های او ارائه می شود. افزون براین، در بخشی از این سایت، شماری مقاله که زبان شناسان درباره اندیشه‌های او نوشته اند نیز در دسترس کاربران قراردارد. همچنین مقاله‌های مرتبط در زمینه زبانشناسی، مقاله‌های پژوهشی، مجلات آنلاین، بخش جستجو و ... را در این سایت خواهید دید.

    http://monkeyfist.com/ChomskyArchive


    هلن صدیق بنای
    برگرفته از: همشهری آنلاین
    گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان: ما را تمام لذت هستی به جستجوست ...
    اگر مطالب این سایت برایتان مفید بود، لطفا با مشارکت و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود، آن را برای خود و دیگران پربارتر کنید!


    Webitsa.com
    Linkedin Profile

  • #2
    این همه سایت هایی که معرفی کردید درست ولی کمتر کسی از ما میره سراغ این منابع بدلیل تخصصی بودن و ترس از کج فهمی
    من این وبلاگ رو معرفی میکنم که جامع ترین مرجع آنلاین به زبان فارسی است
    http://linguist87.blogfa.com

    نظر

    صبر کنید ..
    X